Normal_ziekenhuis__wachtruimte

Steeds meer zorgverzekeraars krijgen van hun verzekerden de vraag om te bemiddelen bij de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De wachttijden in de ggz zijn al langere tijd een punt van zorg dat moeilijk op te lossen is. Zorgverzekeraars kunnen verzekerden die geestelijke gezondheidszorg nodig hebben, begeleiden naar een instelling die kortere of geen wachttijden heeft. En met succes, want vorig jaar zijn honderden hulpbehoevenden hiermee geholpen. Dat meldt Zorgverzekeraars Nederland (ZN). 

Er moet snel iets aan de oplopende wachttijden in de ggz gebeuren en daarom hebben de zorgverzekeraars, GGZ Nederland, MIND en MeerGGZ gezamenlijk een plan opgesteld om de wachttijden aan te pakken. Dit plan is gepresenteerd aan staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid.

In dit plan is eerst gekeken naar de resultaten tot nu toe en is een vervolgaanpak opgesteld. De gezamenlijke partijen zetten onder meer in op regionale samenwerking tussen verzekeraars en zorgaanbieders en de inzet van ervaringsdeskundigen. Een ander belangrijk punt is de aanpak van specifieke cliëntgroepen, waarbij onder meer gekeken moet worden naar prioriteiten, regio’s en individuele zorgaanbieders.

Sinds 1 januari 2018 moeten ggz-instelling hun wachttijden aanleveren bij Vektis. Maar nog lang niet alle aanbieders doen dit, zegt ZN. De gegevens van zeker tweehonderd instellingen en meer dan duizend vrijgevestigden ontbreken. Hierdoor kunnen zorgverzekeraars en hun verzekerden nooit een compleet beeld krijgen van de huidige situatie. 

Door: Redactie Nationale Zorggids