Normal_view-of-clinic-305568

Patiënten in de mondzorg weten niet altijd welke partij hen van welke informatie kan voorzien. Zij hebben vertrouwen in hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist en zijn voor het overgrote deel tevreden over hun behandeling, maar niet altijd goed geïnformeerd over behandelopties en kosten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), in nauwe samenwerking met branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland en patiëntenorganisaties. Om patiënten goed in stelling te brengen, werken zij samen aan betere informatie voor patiënten. Dit meldt de NZa.

Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019. Een derde van de deelnemers gaf aan geen prijsopgave te hebben ontvangen, voorafgaand aan een mondzorgbehandeling die duurder is dan 250 euro. De NZa stelt dit wel verplicht. De afgelopen jaren zijn er door verschillende partijen inspanningen verricht om hierin verbeteringen door te voeren.

Daarnaast zijn mondzorgpatiënten zeer tevreden over hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist. Dit alles wierp de vraag op in hoeverre de huidige offerteverplichting en informatieverstrekking in brede zin überhaupt tegemoet komen aan de wensen van patiënten. Daarom onderzocht onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van de NZa, welke informatie patiënten in de mondzorg belangrijk vinden.

Informatie mondzorg verduidelijken

Over de uitkomsten van het onderzoek heeft de NZa nauw overleg gevoerd met branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland, de Consumentenbond en de Patiëntenfederatie. Samen pakken de organisaties twee acties op: het verduidelijken van welke informatie men van behandelaar en verzekeraar kan verwachten en het aanscherpen van de Regeling mondzorg zodat deze door zorgaanbieders eenduidig geïnterpreteerd en toegepast wordt. Bij het aanscherpen van de informatie is er specifieke aandacht voor de relatief hoge informatiebehoefte van jongvolwassenen en ouders van jonge kinderen. Bovendien wordt de informatie aangeboden via bronnen die in het onderzoek positief door patiënten zijn beoordeeld.

Loslaten 250 euro-grens

Partijen hebben ook gesproken over het eventueel loslaten van de grens van 250 euro voor het verstrekken van een verplichte offerte. Uit het onderzoek blijkt echter dat er geen andere eenduidige grens is waar patiënten mee geholpen zouden zijn. Wel zou het leiden tot meer administratieve lasten voor mondzorgaanbieders. Omdat patiënten op verzoek altíjd recht hebben op een offerte, ook bij een lager bedrag, willen mondzorgaanbieders en verzekeraars over dit recht duidelijker communiceren, bijvoorbeeld via posters in de wachtkamer of informatie op de website. 

Door: Nationale Zorggids