Normal_2324

Sinds begin 2022 is het zorgprestatiemodel ingegaan. Dat model brengt veel voordelen met zich mee voor alle verzekeraars, maar ook voor de patiënt zelf. Er wordt namelijk met het zorgprestatiemodel gekeken naar de prestaties die de zorginstanties bieden voor een individu.

Zorginstanties kunnen de ggz (geestelijke gezondheidszorg) of de fz (forensisch zorg) zijn. Door middel van de prestaties kunnen je verzekeraars beslissen welke vergoeding ze geven aan de zorginstanties. Door deze ontwikkelingen wordt het voor jou een stuk duidelijker wat voor behandelingen je hebt gehad en wordt het voor je verzekeraar ook een stuk overzichtelijker wat de vergoedingen zijn. Hieronder lees je nog meer voordelen voor het zorgprestatiemodel.

1. Eenvoudig

Het grootste voordeel is ‘eenvoud’: het nieuwe zorgprestatiemodel is namelijk een stuk eenvoudiger dan de vorige. Dit komt doordat het nieuwe zorgprestatiemodel ervoor zorgt dat het voor alle partijen gemakkelijker is om de zorg in te zien. Er wordt nu namelijk beoordeeld op prestaties van de zorginstanties. Een prestatie kan bijvoorbeeld zijn dat de ggz iemand laat overnachten in een kliniek of dat iemand in gesprek gaat met een psycholoog. Door al deze prestaties overzichtelijk bij elkaar weer te geven, wordt het een stuk eenvoudiger om alles op een rijtje te zetten en dus de juiste vergoedingen te geven op basis van de prestaties. Door de vele innovaties is het gemakkelijk voor zowel de patiënt als de verzekeraar om alles te controleren en om alles in orde te hebben. Ook wordt er verder niet meer gekeken naar de tijd van een behandeling, je kunt dus gerust een half uur langer blijven zitten bij de psycholoog.

2. Weinig administratie

Ten tweede heb je met het nieuwe zorgprestatiemodel een stuk minder last van alle administratie als verzekeraar. Voor jou wordt namelijk alles al op een rijtje gezet waardoor je het alleen maar hoeft te controleren. Je hoeft zelf niet alles in te vullen waardoor het voor jou meer tijd scheelt dan het vorige stelsel. Je hebt hierdoor veel meer structuur bij de administratie en dat is ideaal voor de verzekeraar, maar ook voor de patiënt.

3. Veel hulp

Een nieuwe regeling kan voor veel mensen erg moeilijk zijn. Niet alleen voor de verzekeraar is het een hele opgave, ook voor de patiënt kan het nieuwe zorgprestatiemodel een stuk moeilijker ogen dan dat het daadwerkelijk is. Voor iedereen die het lastig vindt zijn er genoeg organisaties die met je mee willen kijken. Een goed voorbeeld van zo’n bedrijf is Tenzinger. Ze kunnen je helpen met het voorbereiden en implementeren van het zorgprestatiemodel.