Normal_podcast_klachtenportaal

Podcast Studio Contra ZorgWekkend

Emile Daalmeijer van Contra Zorgbemiddeling in gesprek met Chantal Geertman van Klachtenportaal Zorg bij studio Contra ZorgWekkend. Klachtenportaal Zorg is er voor iedere Zorgprofessional, cliënt en kleinschalige zorginstelling. Het klachtenportaal zorgt voor een professionele afhandeling met een menselijke kijk op de zaak.

De zorgprofessional doet echt z’n best

Het Klachtenportaal Zorg is ervan overtuigd dat een Zorgprofessional altijd z'n best om de beste zorg te verlenen. Zelfs nu de druk op hen steeds hoger wordt omdat er minder collega’s zijn, een groeiend aantal cliënten en een enorme hoeveelheid papierwerk moet worden afgehandeld. In die drukte kan er ook wel eens iets fout gaan of sprake zijn van een miscommunicatie. Meestal herstelt de Zorgprofessional een fout of de situatie heel snel, maar soms loopt de situatie uit op een klacht van de cliënt, zijn omgeving of de zorginstelling.

 

Verwikkelt raken in een klacht

De kans dat je tijdens het uitoefenen van je vak in een klachtenprocedure verzeilt raakt is misschien niet zo heel groot, maar Chantal geeft aan dat ervaring leert dat de impact van een klachtenprocedure voor een Zorgprofessional wel enorm is.

 

Zorg dat je expertise hebt geregeld

Verwikkelt raken in een klachtenprocedure op zichzelf is al niet echt leuk. Je bent als Zorgprofessional toch liever met de zorg van de cliënt bezig! Bovendien vergt het de nodige kennis van de klachtenprocedure, die je als Zorgprofessional vaak niet hebt. Organiseer daarom – vooral als ZZP’er – goede expertise om jou te helpen, zodat jij als Zorgprofessional met plezier in de zorg kunt blijven werken. Want je bent nuttig en nodig.

 

De zorg staat onder druk

De Zorg staat onder druk. Er is een tekort aan Zorgprofessionals en een tekort aan tijd. Die situatie zal waarschijnlijk nog een stukje verergeren. Hoe blijf jij met passie je vak uitoefenen? Chantal geeft jou de tip: "Denk regelmatig aan de leuke herinneringen. Denk nog eens terug aan de grappige momenten, de gezelligheid op een groep en de lol die je samen hebt gehad.” Aan de media doet Chantal het verzoek ‘Breng de Zorg niet alleen negatief in beeld, maar richt je op de positieve ontwikkelingen, zodat de energie niet verloren gaat en we voldoende Zorgprofessionals actief en enthousiast houden voor dit mooie vak en heel nuttige werk.

Wil je de hele podcast luisteren? Kijk dan hier: https://youtu.be/N_UbUZWxxxU of klik op de 'Lees verder' knop.

Lees verder