NZa onderzoekt duidelijkheid zorgverzekeraars tijdens overstapseizoen
Vanaf woensdag 12 november kunnen Nederlanders weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Vanaf dan zijn namelijk alle zorgpremies bekend. Elk jaar maken ruim een miljoen mensen gebruik van dit overstapseizoen. Toch blijkt het vergelijken van polissen vaak een flinke puzzel. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoekt daarom dit jaar hoe bruikbaar en helder de informatie van zorgverzekeraars is. Dit meldt de NZa.
Volgens de NZa worstelen consumenten vooral met het enorme aanbod aan bijna identieke polissen. “Vorig jaar was het aanbod van polissen die niet of nauwelijks van elkaar verschilden zo groot dat het consumenten hinderde bij het kiezen”, zegt Anouk Mateijsen, directeur Toezicht bij de NZa. Daarom kijkt de autoriteit opnieuw naar de duidelijkheid en relevantie van de informatie die zorgverzekeraars aanbieden.
Vindbaar, begrijpelijk, niet-misleidend en vergelijkbaar
De NZa onderzoekt onder meer of de informatie vindbaar, begrijpelijk, niet-misleidend en vergelijkbaar is. Ook controleert de organisatie of zorgverzekeraars zelf onderzoek doen naar de informatiebehoefte van hun klanten, iets waartoe ze verplicht zijn.
Regels waar nodig aangepast
De NZa ziet erop toe dat de zorgverzekeringsmarkt betaalbaar, toegankelijk, solidair en transparant blijft. Als de uitkomsten van het onderzoek daar aanleiding toe geven, past de autoriteit de regels rond informatieverstrekking aan. In het voorjaar van 2026 presenteert de NZa de resultaten van het onderzoek. Dan volgt ook een terugkoppeling over mogelijke verbeteringen en nieuwe eisen aan verzekeraars.