25 augustus 2015 om 11:27
2 minuten lezen

Ombudsman over pgb-debacle: ‘Het is de burger die de rekening betaalt’

De overheid moet leren van grote uitvoeringsproblemen zoals onlangs bij de invoering van het pgb-trekkingsrecht. Hierbij zijn bij de invoering, net als bij eerdere invoeringen, de belangen van kwetsbare burgers en zorgverleners uit het oog verloren. Er lijkt geen lering te worden getrokken uit eerder gemaakte fouten. “En het is de burger die hiervoor uiteindelijk de rekening betaalt.” Dit concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport ‘Pgb-trekkingsrecht en de (niet)lerende overheid’. Dit meldt de Nationale ombudsman. 

Het rapport laat onder meer zien met welke problemen burgers werden geconfronteerd toen op 1 januari 2015 het pgb-trekkingsrecht werd ingevoerd, wat de oorzaken waren en hoe instanties op die problemen reageerden. Voor de ombudsman was daarbij een relevante vraag hoe er bij een volgende vergelijkbare transitie voor gezorgd kan worden dat er voldoende oog is voor het belang van de burger. Hij heeft hiertoe aandachtspunten geformuleerd. Deze zijn: grondige voorbereiding en goede samenwerking met ketenpartners, adequate informatieverstrekking, een gebruiksvriendelijk systeem, continuïteit van betalingen, een adequate respons en oplossing van individuele problemen. Op al deze punten is de overheid bij de invoering van het pgb-trekkingsrecht tekortgeschoten. Het is nu aan de staatsecretaris om de regie te nemen, de aandachtspunten toe te passen en samen met de ketenpartners de overgang naar de nieuwe situatie per 1 januari 2016 wel goed te laten verlopen.
 
Van Zutphen: “Bij zo’n omvangrijke en complexe verandering moet de overheid bij de voorbereiding de zekerheid over de zorg en de uitbetaling centraal stellen”. Dit rapport laat zien dat er onvoldoende oog is geweest voor de te verwachten problemen en de nadelige gevolgen daarvan voor de kwetsbare burger en de zorgverlener. Daardoor is schade toegebracht aan het vertrouwen van de burger in de overheid en in uitvoeringsinstantie de SVB in het bijzonder. 
 
Gedupeerden hebben waarschijnlijk recht op een schadevergoeding, omdat de Sociale Verzekeringsbank te laat heeft uitbetaald. De Nationale Zorggids sprak daarom met Oscar van Oorschot, voorzitter van de Stichting PGB Schadeclaim, over de mogelijke schadevergoeding voor gedupeerden. Lees het interview hier
 
© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Gehandicaptenzorg

    Officiële erkenning ‘Doelgroep Expertisecentrum NAH’ voor Ermelose locatie ’s Heeren Loo

    6 december 2024 om 11:46
    • Gehandicaptenzorg

    Noord-Nederlandse gehandicaptenzorg stimuleert zzp’ers tot vast dienstverband

    6 december 2024 om 10:08