
Steeds meer verzekerden schakelen Zilveren Kruis in als zorgbemiddelaar
Zilveren Kruis ontving in 2024 34.250 aanvragen voor zorgbemiddeling. Het jaar daarvoor ontving de zorgverzekering bijna de helft minder aanvragen hiervoor. De meeste verzekerden hebben hulp nodig bij het sneller krijgen van ziekenhuiszorg en geestelijke gezondheidszorg (ggz). Dit meldt Skipr.
Volgens Zilveren Kruis is er duidelijk meer behoefte aan zorgbemiddeling. “Steeds meer verzekerden hebben zorg nodig en de druk op zorgverleners is groot. Maar er zijn verschillen in wachtlijsten. Door zorgbemiddeling kunnen we zowel verzekerden als zorgverleners helpen”, legt directeur Zorginkoop Peter Langenbach uit.
Betrouwbare en actuele wachtlijstinformatie
Langenbach pleit voor een betrouwbaardere wachtlijstinformatie op landelijk niveau. Want alleen zo kunnen zorgverzekeraars en zorgaanbieders verzekerden en patiënten sneller helpen aan de juiste zorg. Op dit moment ontbreekt namelijk nog altijd actuele wachtlijstinformatie.
Lees ook: Verzekerden Zilveren Kruis 9 weken sneller geholpen met zorgbemiddeling