Tandartsrekening via Infomedics loopt soms hoog op
Een klein tandartsbezoek kan onverwacht uitlopen op een torenhoge rekening. Niet omdat de behandeling zo duur is, maar omdat de factuur via tussenpartij Infomedics soms niet of onduidelijk aankomt. Wie een rekening mist, loopt het risico op hoge incassokosten of zelfs een gerechtelijke procedure. Dit meldt Radar.
Infomedics verwerkt dagelijks zo’n 100.000 zorgdeclaraties namens tandartsen en andere zorgverleners. Dat scheelt zorgverleners tijd, maar vraagt wel om zorgvuldige communicatie. De patiënt moet weten dat de rekening via Infomedics komt én de juiste contactgegevens moeten bij het bedrijf bekend zijn. En dat is helaas niet altijd het geval.
Spambox
Bij een tandartspatiënte ging het hierdoor mis. Haar tandarts gaf haar nieuwe adres niet door aan Infomedics. Bovendien verzuimde de tandarts te vermelden dat de facturatie via hen verliep. De factuur van 40 euro belandde hierdoor in haar spambox, wat uiteindelijk uitliep op een rekening van 500 euro via een gerechtelijke veroordeling. En dat terwijl de gedupeerde vrouw nooit een herinnering of aanmaning heeft gezien.
En andere patiënt kreeg het ook aan de stok met Infomedics. Hij ontving meerdere keren aanmaningen met incassokosten, maar nooit een oorspronkelijke factuur of een eerste herinnering. De eerste keer betaalde hij zonder protest. Maar toen het weer gebeurde, trok hij aan de bel. De kosten werden toen kwijtgescholden.
Kosteloze herinnering
Volgens de wet moet een schuldeiser altijd eerst een kosteloze herinnering sturen, met een betalingstermijn van 14 dagen. Pas daarna mogen incassokosten in rekening gebracht worden. Kan een schuldeiser niet aantonen dat die herinnering daadwerkelijk is verstuurd, dan hoeft de consument de extra kosten niet te betalen. Infomedics blijkt nauw samen te werken met incassobureau CMIB, dat op hetzelfde adres is gevestigd. Het blijkt zelfs een zusterbedrijf te zijn. Als je niet tijdig betaalt, draagt Infomedics je vordering automatisch over aan CMIB.
Volledig geautomatiseerd
Infomedics zegt dat hun proces volledig geautomatiseerd is. Volgens hen kan het simpelweg niet gebeuren dat een eerste aanmaning wordt overgeslagen. Ze wijzen naar fouten bij de postbezorging of onoplettendheid van de consument. “We willen benadrukken dat we na de originele rekening (met een betaaltermijn van 30 dagen) altijd eerst een aanmaning zonder incassokosten sturen (met betaaltermijn van 14 dagen). In het geautomatiseerde proces kan deze stap niet overgeslagen worden”, aldus het bedrijf.