12 augustus 2014 om 14:39
< 1 min lezen

Verzekeraars doen niet genoeg tegen zorgfraude

Zorgverleners sturen regelmatig rekeningen die niet kloppen. Het komt voor dat er meer wordt gefactureerd dan aan zorg is geleverd. Verzekerden die naar aanleiding van foute declaraties bellen met hun verzekeringsmaatschappij krijgen meer dan eens het advies om zelf contact op te nemen met de zorgverlener. Dit blijkt uit een onderzoek van de Twentse krant Tubantia.

Na een oproep van de krant kwamen er diverse meldingen binnen van verzekerden, die onterechte rekeningen ontvingen voor niet verleende zorg. Zij zeggen vooral verbaasd te zijn over het gegeven dat zorgverzekeraars niet standaard zelf in actie komen na een melding. Volgens Tubantia erkent Menzis dat medewerkers ten onrechte mensen van het kastje naar de muur hebben gestuurd. Inmiddels is het personeel opnieuw geïnstrueerd.

De Nederlandse Zorgautoriteit doet dit jaar onderzoek naar correct declareren in de ziekenhuiszorg. Hierbij hebben zorgverzekeraars de plicht om ziekenhuisrekeningen te controleren. Ook worden zij geacht om patiënten, die vragen hebben over een rekening, te informeren over de behandeling die is gedeclareerd. Uit onderzoek van de NZa blijkt eveneens dat verzekeraars hun controles kunnen verbeteren.

Overigens krijgen verzekerden alleen de declaraties onder ogen wanneer ze het eigen risico nog niet hebben aangesproken. Wanneer het eigen risico al op is, gaan de declaraties rechtstreeks naar de zorgverzekeraar. Verzekerde Frans Duijf: ‘Patiënten zouden specialistennota’s rechtstreeks moeten krijgen. Ze kunnen die zelf controleren. Zo houden we samen de zorgkosten binnen de perken.’

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Ziekenhuizen

    Revalidatiecentrum Medinello wint rechtszaak: Zilveren Kruis op vingers getikt

    Vandaag om 13:18
    • Ziekenhuizen

    AI-gestuurde software moet pijn bij te vroeg geboren baby’s detecteren

    Vandaag om 12:37