21 april 2022 om 08:00
< 1 min lezen

Verzekerden krijgen niet altijd een hulpmiddel dat echt helpt en functioneel is

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) krijgt signalen dat verzekerden niet altijd een hulpmiddel krijgen dat echt helpt en functioneel is. Ook hoort de toezichthouder dat verzekerden in acute situaties het hulpmiddel niet tijdig ontvangen. Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat zij openstaan voor input van patiëntenverenigingen, verzekerden of zorgaanbieders. De NZa ziet graag dat de problemen worden opgepakt, als een voorwaarde voor passende zorg en invulling van de zorgplicht. Deze oproep doet de zorgautoriteit in een brief aan alle zorgverzekeraars. Dit meldt de NZa.

Zorgverzekeraars hebben de taak om hulpmiddelen doelmatig in te kopen en te organiseren, en dit lukt steeds beter. Maar dit mag niet leiden tot situaties waarbij verzekerden niet goed geholpen worden. Van patiëntenverenigingen hoort de NZa dat het voorkomt dat hulpmiddelen worden geleverd die voor een grote groep verzekerden geschikt zijn maar die niet passen bij een deel van de verzekerden. Zo is een katheterzak die je met twee handen moet openen niet geschikt voor iemand met een eenzijdige verlamming. Elke verzekerde die een hulpmiddel nodig heeft zou op tijd en zonder gedoe een passend hulpmiddel moeten krijgen. Er moet ruimte zijn voor maatwerk waar dat nodig is.

Acute situaties

Ook bij acute situaties komt het vaak voor dat hulpmiddelen niet op tijd geleverd worden. Zo zijn er mensen die het ziekenhuis niet konden verlaten omdat de benodigde hulpmiddelen nog niet beschikbaar waren. De zorg moet ook in deze spoedgevallen goed zijn georganiseerd. Het mag volgens de NZa niet zo zijn dat verzekerden in acute situaties de juiste hulpmiddelen niet kunnen krijgen of langer in het ziekenhuis verblijven door het ontbreken van deze hulpmiddelen.

De NZa verwacht van zorgverzekeraars dat zij in de gaten houden wat er misgaat en dat knelpunten worden opgelost zodat verzekerden hulpmiddelen krijgen waar ze echt wat aan hebben. In de komende periode gaat de toezichthouder in gesprek met zorgverzekeraars en brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland over de brief.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Gehandicaptenzorg

    Minder mensen op wachtlijst voor langdurige zorg

    14 maart 2025 om 10:49
    • Gehandicaptenzorg

    ‘In AI-beleid voor de zorg moet speciale aandacht komen voor landurige zorg’

    13 maart 2025 om 12:56

Aankomende evenementen

16 Mar
V&VN Congres Verzorgenden IG 2025
  • Utrecht
16 Mar
OpdeGroei25
  • Gelderland
19 Mar
ADHD in context
  • Utrecht