31 oktober 2017 om 14:18
< 1 min lezen

VGZ accepteert verlies en zet in op kwetsbare doelgroepen

Doordat zorgverzekeraar VGZ afstand nam van een aantal merken, heeft het in twee jaar tijd zo’n 400.000 verzekerden verloren. Toch neemt de zorgverzekeraar dit voor lief, zegt bestuursvoorzitter Tom Kliphuis, want het prijskaartje van de merken werd te hoog. Dat meldt het Financieele Dagblad. 

VGZ stoot onder andere het merk Promovendum af, een zorgverzekering voor hogeropgeleiden. De zorgverzekeraar gaat zich inzetten voor oudere en chronisch zieke verzekerden en verzekerden met een minimum inkomen.

Vanaf 1 januari aanstaande vallen de labels Promovendum, National Academic en Besured onder Iptiq, die risicodrager is van de verzekeringen. Met het afstoten van diverse merken, moet VGZ ook afscheid nemen van 10 procent van de klanten. “Ja, dat heeft natuurlijk consequenties voor onze financiële positie. We zullen volgend jaar fors minder premie binnenkrijgen”, erkent Kliphuis.

Volgens het Financieele Dagblad gaat het om een bedrag van 542 miljoen dat de zorgverzekeraar zal mislopen. Tegelijkertijd maakt het minder kosten doordat diverse merken zijn of worden afgestoten en verbetert de solvabiliteit. Het vertrek van een tiende van het klantenbestand, betekent dat VGZ minder geld hoeft achter te houden als buffer voor eventuele financiële problemen. 

Door: Redactie Nationale Zorggids 

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Zorgverzekering

    Revalidatieartsen trekken kort geding tegen Zorginstituut over IMSR in

    10 januari 2025 om 10:17
    • Zorgverzekering

    Ruim 4,5 miljoen Nederlanders gedupeerd door medicijntekorten in 2024

    9 januari 2025 om 12:32