Zilveren Kruis en KNVB bekrachtigen samenwerking met aftrap ‘De Onzichtbare Blessure’
Een op de vijf jongeren in Nederland kampt met mentale klachten, maar daar praten ze zelden over. Dat betekent dat er in de gemiddelde voetbalkleedkamer zo’n twee spelers zitten die ongemerkt slecht in hun vel zitten. De KNVB en Zilveren Kruis willen dat veranderen. Daarom lanceren zij samen de campagne ‘De Onzichtbare Blessure’, die het gesprek over mentale gezondheid in het amateurvoetbal op gang moet brengen. Dit meldt de KNVB.
De KNVB en Zilveren Kruis vinden dat een onzichtbare blessure net zoveel aandacht verdient als een fysieke. Op de KNVB-campus in Zeist gaven ze het startsein voor een vijfjarige samenwerking die jongeren handvatten biedt om open te praten over hoe het écht met ze gaat.
Platform
Op het nieuwe platform deonzichtbareblessure.nl vinden spelers, trainers en ouders informatie, tools en gespreksstarters om mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Ook komt er een speciale module in de Rinus-app voor coaches en trainers, en ontvangen clubs een ‘gespreksbal’ met vragen die letterlijk het gesprek in beweging brengen.
Prestatiedruk mee naar de voetbalclub
Jongeren ervaren steeds meer prestatiedruk: op school, online én op het veld. Die spanning nemen ze mee naar hun sportclub. “Jongeren hebben in het dagelijkse leven regelmatig stress, en die laten ze niet thuis, maar reist met hun mee, ook naar de sportclub”, zegt hoogleraar pedagogiek Loes Keijsers van Erasmus Universiteit. Daarom is het volgens haar belangrijk dat er coaches en trainers zijn die regelmatig vragen hoe het met hun spelers gaan en naar hen daadwerkelijk horen en zien. “Dat kan bijdragen aan veerkracht van jongeren.”
Bekende ambassadeurs
Ambassadeurs van de campagne zijn profvoetballer Jill Roord en oud-speler Gianni Zuiverloon. Ook werken Zilveren Kruis en KNVB samen met experts van het Erasmus MC, stichting MIND Us en de Play Mental Foundation. Nu de landelijke campagne van start is gegaan, zal regelmatig een video te zien zijn waarin de organisaties aandacht vragen voor de mentale gezondheid van jongeren. Er komt ook een podcast en er zijn een aantal video’s gemaakt die hieraan moeten bijdragen.