23 januari 2013 om 12:04
< 1 min lezen

Zorgverzekeraars online nog weinig sociaal

AMSTELVEEN – Er zijn nog weinig zorgverzekeraars die op een succesvolle manier consumenten weten te bereiken via sociale media. Dat blijkt uit een onderzoek onder 44 zorglabels in Nederland.

Uit de studie van communicatieadviesbureau Porter Novelli en onderzoeksbureau op het gebied van online media monitoring Clipit blijkt dat online conversaties door de verzekeraars bijna nooit zelf worden gestart.

“Je ziet nog weinig zorgverzekeraars die op een succesvolle manier engagement weten te creëren”, zegt Juriaan Vergouw, head of Digital van Porter Novelli. “Twitter wordt steeds vaker ingezet maar dan met name voor webcaredoeleinden. Er wordt nog beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheden van social om de relatie met klanten aan te gaan en deze te versterken. Veel merken vertonen over de linie nog veel ‘zendgedrag’.”

Meer dan de helft van de gevonden berichten is terug te vinden op Twitter (65 procent), gevolgd door blogs (4 procent) en Facebook (3 procent). Menzis wordt van alle merken het meest op Twitter besproken. Van alle berichten die rond dit merk zijn verschenen komt bijna driekwart (72 procent) van Twitter. Hiervan stuurde Menzis 22 procent van de tweets zelf, het merendeel als gevolg van webcare-activiteiten.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz

Relevante artikelen

Alles van zorgverzekering
    • Zorgverzekering

    Operatie voor slecht werkende neuskleppen nu vergoed

    Vandaag om 09:21
    • Zorgverzekering

    Weesgeneesmiddelen blijven duur ondanks verlopen patent

    16 mei 2025 om 08:34

Aankomende evenementen

19 May
Nationale AI in de Zorg Congres
  • Noord-Holland
26 May
Dokter in de Zaal: alles over radiologie
  • Drenthe
04 Jun
Hét netwerkcongres over Data en AI
  • Zuid-Holland