Normal_ambulance

In Nederland is 112 onvoldoende toegankelijk voor mensen met een beperking. Maar ook mensen met een beperking moeten 112 kunnen bereiken. Daarom heeft de 112 Alliantie een position paper gemaakt waarin knelpunten en oplossingen staan. De Alliantie bood dit paper vorige week aan aan vertegenwoordigers van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie. In een goed gesprek spraken zij over wat nodig is om de bereikbaarheid van 112 te realiseren. Dit meldt Ieder(in), lid van de 112 Alliantie.

"Op korte termijn kan de toegankelijkheid van 112 worden geregeld met voorzieningen als eSMS, Total Conversation en een 112-app van de overheid. Bij het ontwikkelen van deze drie voorzieningen moeten (belangenorganisaties van) mensen met een beperking betrokken worden. Zij moeten input kunnen geven over toegankelijkheid op basis van gebruikerstesten", schrijft de alliantie.

Op lange termijn moet Nederland 112 toegankelijk maken volgens Europese weten- en regelgeving. De recent aangenomen Europese Toegankelijkheidswet en Europese Elektronische Communicatie Code geven hiervoor duidelijke richtlijnen.

De komende periode gaat de 112 Alliantie verder in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie.

112 Alliantie

Gehandicapten- of patiëntenorganisaties die willen meedoen aan de 112 Alliantie, kunnen zich melden bij Ieder(in) door een mail te sturen naar w.bolier@iederin.nl (Wouter Bolier). Op dit moment bestaat de alliantie uit Ieder(in), Stichting Hoor Mij, Dovenschap, Patientenvereniging Hoofd-Hals, Stichting Support Stotteren, Oogvereniging, Divers Doof en ISAAC-NF. 

Door: Nationale Zorggids