Parkeerapp voor mensen met beperking meer obstakel dan oplossing
De nieuwe app ParkerenPlus moet het parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) makkelijker maken. In de praktijk blijkt de digitale oplossing echter nog vol obstakels te zitten. Belangenorganisatie Ieder(in) ziet de potentie, maar roept op om eerst de grootste knelpunten op te lossen. Dit meldt Ieder(in).
De app werkt via DigiD en kan slechts op één telefoon tegelijk actief zijn. Dat zorgt voor grote problemen in gezinnen en bij zorgverleners. Zo kan de vader van Feline, een meisje met recht op een GPK, de app niet gebruiken omdat alleen haar moeder hier toegang toe heeft. Ook zorgverleners kunnen daardoor niet altijd kosteloos parkeren. Soms belanden hierdoor bij gebruikers boetes op de mat.
Kenteken wijzigen
Daarnaast duurt het wijzigen van een kenteken via de app maar liefst drie dagen. Dat maakt flexibel gebruik, bijvoorbeeld met een leenauto, bijna onmogelijk. Mensen met een buitenlands kenteken of medewerkers van zorginstellingen kunnen de app zelfs helemaal niet gebruiken, terwijl zij wél recht hebben op gratis parkeren. Ook dit heeft al tot boetes geleid in Eindhoven en Alphen aan den Rijn, waar de app al is ingevoerd.
Focus te veel op fraudebestrijding
Volgens Ieder(in) richten gemeenten zich te veel op het tegengaan van fraude. Hierdoor komt het gebruiksgemak onder druk te staan. “Zolang fraude voorkomen belangrijker is dan mensen ondersteunen, gaan we niet vooruit. De app moet een oplossing zijn, geen nieuw obstakel”, stelt mobiliteitsdeskundige Martin Boerjan van Ieder(in).
De organisatie pleit voor meer samenwerking met ervaringsdeskundigen en betere afstemming met gemeenten. Ook vindt Ieder(in) dat de fysieke GPK-kaart geldig moet blijven zolang de app nog niet betrouwbaar en toegankelijk genoeg is.