Ambulances vaak op pad voor eenzame mensen of mensen met psychische klachten
Ambulances worden tegenwoordig niet alleen opgeroepen omdat er acute zorg nodig is. Steeds vaker krijgt de meldkamer van 112 telefoontjes van mensen die eenzaam zijn of psychische problemen hebben, blijkt uit onderzoek van Nathalie van Loon-Lagerweij. Zij analyseerde 3.521 ambulanceritten van 403 mensen die regelmatig 112 belden in de regio Rotterdam-Rijnmond. Haar onderzoeksresultaten trekken wereldwijd veel aandacht en ze mag haar bevindingen dan ook presenteren op het grootste prehospitale zorgcongres ter wereld in de Verenigde Staten. Dit meldt Algemeen Dagblad.
Er zijn mensen die tientallen keren per jaar 112 bellen. Zij worden frequent callers genoemd. Uit onderzoek van Van Loon-Lagerweij blijkt dat bijna 40 procent van de 3.521 ritten voor ruim vierhonderd frequent callers geen ziekenhuisopname tot gevolg heeft gehad. Mensen bellen vaak omdat ze eenzaam zijn of kampen met psychische problematiek. Klachten komen hier soms ook uit voort. “Al jaren zie ik binnen de ambulancezorg dat mensen bellen met acute klachten, zoals kortademigheid, terwijl de onderliggende zorgvraag eigenlijk thuishoort bij de ggz, een wijkteam of de huisarts”, zegt de onderzoekster die tevens verpleegkundig specialist ambulancezorg is.
Interventie
Door de ambulancezorg, ggz, wijkteams en huisarts beter te laten samenwerken en een casemanager aan te stellen, bellen de frequent callers stukken minder. Eerder belde één patiënt in drie maanden tijd zo’n veertig keer. Een interventie bracht dit aantal terug naar nul gedurende een half jaar. In de gemeente Rotterdam is op basis van Van Loons-Lagerweijs inzichten al meer aandacht voor triage en opvolging voor mensen met onbegrepen of verward gedrag.