4 juli 2025 om 15:15
3 minuten lezen

‘Ik heb geleerd niet meteen aan de oplossing te denken’

Door: Van onze klanten

Het intervisietraject ‘Leidinggeven aan schoolontwikkeling’, georganiseerd door Schoolleiders VO in samenwerking met de AOb, start in het nieuwe schooljaar. Tijdens het intervisietraject gaan schoolleiders onder begeleiding van een ervaren intervisiebegeleider samen aan de slag met eigen casussen uit de praktijk. Benieuwd hoe het intervisietraject schoolleiders bij hun dagelijks werk helpt? Vanja Goossen, directeur van het Van Haestrecht College in Kaatsheuvel en deelnemer van het traject, legt het je uit.

Goossen neemt op dit moment deel aan het intervisietraject. “We hebben inmiddels een aantal bijeenkomsten gehad, allemaal op een van de scholen van de deelnemers. Ik vind het heel fijn om andere schoolleiders in een kleine groep te ontmoeten. Hoewel iedereen zijn eigen casus inbrengt, zijn de problemen die we tegenkomen in ons werk vaak toch vergelijkbaar. Daar met elkaar over praten geeft binding en haalt je uit de waan van de dag. Je kunt bewust stilstaan bij het dilemma dat je hebt en je ervaringen delen. En je bent even uit je bubbel.”

Standje oplossing

Goossen vindt het opmerkelijk om te zien dat de schoolleiders in de groep meteen in ‘standje oplossing’ schieten als een probleem zich voordoet. “Dat geldt ook voor mijzelf. Maar bij veel problemen in de school is dat nu juist niet de bedoeling. Als je met een collega praat, is het vaak veel beter om actief te luisteren en echte vragen te stellen, om zo het probleem helder te krijgen. In een gesprek komt de oplossing vaak vanzelf, die hoef ik niet aan te dragen. Collega’s hebben vaak al de goede inzichten en zijn ook prima in staat op zaken zelf op te pakken.”

Leren om niet meteen aan de oplossing te denken is voor Goossen lastig, vertelt hij. “Dat inzicht heb ik tijdens het intervisietraject opgedaan. Ik ben me er nu van bewust en dat helpt me verder in mijn functie als schoolleider. Zo’n inzicht had ik van tevoren niet verwacht, het was echt verrassend. Maar het is tegelijkertijd bijzonder welkom. Ik ervaar nu dat het veel krachtiger is om op een actieve manier te luisteren.”

Goed gevoel

De verschillende werkvormen die tijdens het traject worden aangeboden ervaart Goossen als prettig. “Die brengen structuur aan in de bijeenkomsten en dwingen je om goed te luisteren en verhelderende vragen te stellen. De gespreksleider heeft ook nog extra werkvormen geïntroduceerd omdat ze zag dat we moeite hadden met actief luisteren.”

De bijeenkomsten hebben een veilig karakter, vindt Goossen: “Je kent elkaar van tevoren niet, maar ik had direct een beschermd gevoel. Ik durf me kwetsbaar op te stellen en te vertellen wat ik moeilijk vind. Ik voel dat daar ruimte voor is.”

Over het intervisietraject

Het intervisietraject is bedoeld voor alle schoolleiders binnen het voortgezet onderwijs: van middenmanagers tot eindverantwoordelijk schoolleiders. Er is bewust gekozen voor een mix van functies, zodat de casussen vanuit verschillende professionele invalshoeken belicht worden. De groepen deelnemers worden per regio ingedeeld en vinden plaats op de scholen van de deelnemers. De online intervisiegroep komt bijeen via Teams.

Meld je aan!

Wil je ook deelnemen aan het intervisietraject of ben je nog op zoek naar meer informatie? Lees dan meer of meld je gelijk aan!

    • Blogs van onze klanten

    Van elkaar leren over suicidepreventie 

    5 juni 2025 om 13:12
    • Blogs van onze klanten

    Steeds meer mensen redden het niet in de reguliere verslavingszorg

    20 mei 2025 om 14:28

Aankomende evenementen

09 Dec
Het Luchtmoment door Sociom
  • Noord-Brabant
10 Dec
Lotgenotencontact voor Mantelzorgers (donderdag) – West Maas en Waal door Sociom
  • Gelderland
11 Dec
Kerstmarkt bij OlmenEs
  • Friesland