Normal_copyright_stockfreeimages_leerling_schrijven_bord_krijt_wiskunde_alfabet

Volgens experts krijgen hoogbegaafde kinderen steeds vaker ook een psychiatrische diagnose, zoals ADHD of autisme. Dit is vaak onterecht. Dit meldt NRC.

Hoogbegaafdheidsexpert Lianne Hoogeveen van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek (CBO) van de Radboud Universiteit Nijmegen, ziet de laatste jaren steeds vaker dat hoogbegaafde kinderen en jongeren een psychiatrische diagnose krijgen. “In veel van die gevallen twijfelen wij of die diagnose terecht gesteld is”, aldus Hoogeveen.
 
Volgens CBO weten scholen niet goed hoe ze om moeten gaan met problematisch gedrag van hoogbegaafde leerlingen. Sommige leerlingen worden daarom overgeplaatst naar het speciaal onderwijs. Het hoogste niveau is havo, wat cognitief totaal niet aansluit bij de hoogbegaafde leerling. Tot 2011 waren er nauwelijks leerlingen die een extra diagnose hadden naast hun hoogbegaafdheid, voor zover bekend bij de landelijke organisatie Bureau Onderwijsconsulenten. Vorig schooljaar werden er achttien door het bureau begeleid.
 
Volgens Hoogeveen zal een gedragsstoornis afnemen als het lesprogramma wordt aangepast op het niveau van een kind. “Een kind dat onvoldoende wordt uitgedaagd kan gedrag vertonen dat lijkt op een stoornis”, zegt Hoogeveen. Daarom waarschuwt ze gz-psychologen voorzichtig te zijn met het stellen van een dubbele diagnose. “Een psychiatrische diagnose is een beschrijving van gedrag en dat maakt het héél ingewikkeld.”

© Nationale Zorggids