ZN: omzetplafond leidt niet automatisch tot patiëntenstop

Volgens Zorgverzekeraars Nederland heeft de Consumentenbond het niet bij het rechte eind. Een omzetplafond leidt niet automatisch tot een patiëntenstop. Door dit zo te delen, raken veel patiënten onnodig ongerust, zegt de brancheorganisatie voor alle zorgverzekeraars. 

Zorgverzekeraars hebben een zorgplicht en moeten dus goede, toegankelijke en betaalbare zorg kunnen garanderen. Zij maken daarom ieder jaar afspraken die worden vastgelegd in een zorgcontract. Daarin staan onder meer afspraken over de kwaliteit, beschikbaarheid en de prijs van de zorg. Soms staat er ook een omzetplafond in, wat inhoudt dat een ziekenhuis een bepaald aantal behandelingen per jaar mag uitvoeren. Levert een ziekenhuis meer dan vooraf is afgesproken, wordt het plafond dus bereikt. Zorgaanbieders moeten tijdig contact opnemen met verzekeraars als dat bijna het geval is. Samen kunnen ze dan naar een oplossing zoeken, aldus ZN.

Zorgbemiddeling

Verzekerden die van hun zorgaanbieder te horen krijgen dat hun zorg stopt vanwege het bereiken van het budgetplafond, worden door ZN geadviseerd om contact te zoeken met hun zorgverzekeraar. De afdeling zorgbemiddeling kan namelijk helpen zoeken naar een passende oplossing.

De Consumentenbond opende deze week het Meldpunt eerlijke zorg waar consumenten hun problemen kunnen melden mochten zij tegen een budgetplafond aanlopen.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky