Kersten neemt Hulpmiddelencentrum over
Kersten Hulpmiddelenspecialist neemt het failliete Hulpmiddelencentrum (HMC) over. Kersten Hulpmiddelenspecialist tekende op 13 juni het overname- en doorstartcontract. Vrijdag 19 juni werd bekend dat aan alle voorwaarden is voldaan en de overname definitief is. Ieder(in) heeft vanaf het moment dat het faillissement bekend werd gepleit voor een goede regie vanuit VNG en VWS. Daarnaast hebben wij het belang van kwaliteit en continuïteit van zorg, service en onderhoud voor de mensen om wie het gaat benadrukt. De oplossing die nu gepresenteerd wordt lijkt hieraan te voldoen. Dit meldt Ieder(in).
Kersten Hulpmiddelenspecialist realiseert een gehele doorstart van HMC en heeft beschikking over het overgrote deel van de hulpmiddelen van HMC. De meeste gemeenten (circa 85) hebben aangegeven een contract met Kersten Hulpmiddelenspecialist te (gaan) sluiten.
 
Een kleiner aantal gemeenten heeft afspraken gemaakt met andere hulpmiddelenleveranciers of is bezig afspraken te maken. De gemeenten die al afspraken met andere leveranciers hebben gemaakt, hebben nog wel te maken met de afwikkeling van overname van de hulpmiddelen door de nieuwe leverancier(s). Zolang deze afwikkeling nog niet rond is en geen andere oplossing is overeengekomen, zal Kersten de dienstverlening aan deze hulpmiddelen continueren.
 

Wat betekent het voor de mensen om wie het gaat

Mensen met HMC-hulpmiddelen hebben veel last gehad van de gebrekkige dienstverlening van HMC en de noodconstructies die gemeenten moesten organiseren. Met de komst van Kersten Hulpmiddelenspecialist mogen zij volgens de VNG  verwachten “dat de dienstverlening voor hen merkbaar zal verbeteren. Alle betrokken partijen hebben zich ervoor ingespannen te voorkomen dat cliënten hun hulpmiddel als gevolg van het faillissement van HMC zouden moeten inleveren en met de overname is er nu duidelijkheid over het eigendom van de hulpmiddelen en kan Kersten Hulpmiddelenspecialist met het (achterstallig) onderhoud daarvan aan de slag”. Kersten Hulpmiddelenspecialist informeert betrokkenen persoonlijk per brief wat de overname voor hen zal betekenen.
 

Vragen of meldingen

Ieder(in) houdt de komende periode een vinger aan de pols of mensen goed geïnformeerd worden over de veranderingen en of zij inderdaad hun huidige maatwerk hulpmiddel kunnen houden. Daarnaast zal de service en het onderhoud weer op gang moeten komen. Met hulp van VWS en VNG is een aantal vragen en antwoorden op een rij gezet. Lees hierover meer op de website van Ieder(in).
 
Mocht u toch nog vragen hebben over uw hulpmiddel, meld dit dan bij het Ieder(in)-meldpunt zodat zij deze signalen mee kunnen nemen. Het meldpunt kunt u bereiken via 085-4007022 of meldpunt@iederin.nl .
 
Door: Nationale Zorggids