Normal_van_goed_naar_geweldig

Geschikt zorgpersoneel vinden is voor de meeste zorgorganisaties een uitdaging. Veel sollicitanten zijn nét niet ervaren genoeg, beschikken niet over de juiste opleiding of kiezen voor de concurrent die meer salaris biedt. Ondanks dat het soms machteloos voelt, zijn er meerdere methoden om in korte tijd meer relevante sollicitanten aan te trekken. Hoe? Door de inzet van zorgmarketing.

 

Zorgpersoneel werven met behulp van zorgmarketing
Zorgmarketing is een speciale tak van online marketing die zorgorganisaties helpt met onder andere: cliënten aantrekken, meer doorverwijzingen realiseren, een zorgproduct vermarkten óf meer zorgpersoneel aantrekken. Voor het aantrekken van zorgpersoneel zijn de volgende marketingmethoden relevant: adverteren, vacaturetekst-optimalisatie en storytelling.

Vacatures betaald promoten
Vacatures op de website van je zorgorganisatie plaatsen is vaak niet genoeg om de gewenste werknemer aan te trekken. In deze tijden van grote personeelstekorten is het nodig om vacatures betaald te promoten. Het is belangrijk om de vacatureteksten op de juiste platformen aan de juiste doelgroep voor te schotelen. Denk hierbij aan platformen als Indeed, Google, Nationale Vacaturebank en LinkedIn. Door de vacatures te boosten, krijgt zorgpersoneel dit te zien. Hierdoor wordt de kans op meer relevante sollicitanten een stuk groter.

Winnende vacatureteksten schrijven
Werkzoekend zorgpersoneel heeft zóveel keuze, dat bijvoorbeeld een te lange inleiding van een vacaturetekst al afschrikt. Zo zijn er nog meer zaken die afschrikken. Het is in deze tijd écht zaak om vacatureteksten te optimaliseren. Stop bijvoorbeeld met direct functie-eisen afvuren en begin de tekst met wat de baan de potentiële werknemer oplevert. Verwijder alle pré’s en beschrijf de sfeer van het bedrijf. Dit is namelijk – na salaris – hetgeen wat zorgpersoneel het belangrijkst vindt bij het vinden van een nieuwe baan. Benoem ook een salarisindicatie, sluitingsdatum en sollicitatieprocedure. Uit onderzoek blijkt dat mensen dan eerder geneigd zijn om te solliciteren.

Storytelling
Leuke collega’s, een goede sfeer en dankbaar werk zijn aspecten waarmee je potentiële sollicitanten over de streep trekt. Het is belangrijk om die aspecten in alle mogelijke vormen te uiten. In de sollicitatietekst, maar ook op sociale media en de website. Dit wordt ook wel storytelling genoemd: alle creatieve online uitingen die voor binding tussen mensen en je zorgorganisatie zorgen. Denk aan ervaringsverhalen van werknemers, reviews van cliënten en een bedrijfsvideo. Wanneer je dit op orde hebt, zal zorgpersoneel eerder geneigd zijn bij je te willen werken. Ook al bied je niet het hoogste salaris.

Personeelstekort in jouw zorgorganistie? Los het op.
Als online marketingbureau voor de zorg helpen wij - Johnson Marketing - de zorgsector met het behalen van doelstellingen. We helpen onder andere: Zorg-Advies Twente, Growtivity, Onze Huisartsen, Santé Partners, Elyse Klinieken, ExpertCare en Profila Zorggroep. Een goed en kundig personeelsbestand is noodzakelijk om de juiste zorg te verlenen. Hulp uit de onlinemarketingtak is daarom gewenst. Wij houden tijdens ons werk altijd rekening met ethiek en spreken de taal van de zorg. Al onze medewerkers hebben namelijk een zorgachtergrond.

Enthousiast geworden? Bel dan direct naar 085 401 02 76 om met Anne Jans de mogelijkheden te bespreken.