Normal_jafar-ahmed-e285pjbc4ue-unsplash

Je hoopt natuurlijk dat het je nooit overkomt: een medische fout tijdens jouw behandeling. Hierbij wordt een medische behandeling onzorgvuldig uitgevoerd, waardoor de patiënt (ernstige) gezondheidsschade oploopt. Heb je (vermoedelijk) lichamelijke of geestelijke schade opgelopen na een medische behandeling? Doorloop dan de volgende stappen.

Stap 1. Bepaal of het een medische fout is

Bij elke behandeling die je ondergaat, heb je een risico op complicaties. Elk lichaam reageert anders: iets wat zorgverleners soms bij voorbaat niet kunnen inschatten. Een complicatie is wat anders dan een medische fout. Als een arts heeft gedaan wat er gedaan moest worden, dan ligt de schuld (vaak) niet bij hem of haar.

Maar, heeft een arts geen goede beoordeling gegeven van een klacht, waar je gevolgen van ervaart? Dan heeft de arts verkeerd gehandeld en kan je hem of haar aansprakelijk stellen. Andere voorbeelden van medische fouten zijn:

  • De arts ziet een ziekte over het hoofd, waardoor je niet (tijdig) de juiste behandeling krijgt;
  • De arts opereert de verkeerde ledemaat;
  • De arts gebruikt niet-steriele instrumenten tijdens de operatie;
  • De arts schrijft een te hoge dosering van medicatie voor.

Schakel bij twijfel hulp in van een expert.

Stap 2. Ga in gesprek met de zorgverlener

Weet je niet precies wat er fout is gegaan tijdens de behandeling en wil je graag meer informatie? Ga dan eerst in gesprek met de zorgverlener. In sommige gevallen kan dit al voldoende zijn om de klacht op te lossen.

Stap 3. Stap naar de klachtenfunctionaris

Elke zorgverlener heeft een klachtenfunctionaris: deze kan bemiddelen tussen jou en je behandelaar. Schakel deze persoon in als het niet lukt om een goed gesprek te voeren met de arts. Deze persoon kan je ook alles vertellen over de klachtenregeling.

Stap 4. Schakel een jurist in

Juridische hulp kan veel zorgen en onzekerheden voor je uit handen nemen. Een jurist legt je bijvoorbeeld stap voor stap uit wat je mogelijkheden zijn en kan helpen bij het eisen van een schadevergoeding.

Heb je een rechtsbijstandverzekering met een pakket dat medische fouten dekt? Dan kan je zonder bijkomende kosten rechtsbijstand bij medische fouten krijgen. Een jurist kijkt wat er aan de hand is en wat de mogelijkheden zijn.

Stap 4. Dien een klacht in

Als je er samen met je zorgverlener niet uitkomt, stuur je een klacht naar de zorgverlener of -instelling. Op de website van Het Juridisch Loket vind je een voorbeeldbrief.

Heb je een reactie hierop gekregen waar je het niet mee eens bent? Dan kun je een klacht indienen bij de (onpartijdige) Geschillencommissie Zorg, welke de klacht bekijkt en uiteindelijk kan besluiten dat de zorgverlener opgelopen schade moet vergoeden.

Ben je bang dat de arts in de toekomst meer medische fouten zal maken? Dan kan je ook een klacht naar het medisch tuchtcollege sturen.

Stap 5. Ga naar de rechter

In plaats van naar de Geschillencommissie Zorg kun je ook naar de rechter stappen als je geen schadevergoeding krijgt voor de medische fout. De rechter kan eventueel eisen dat de zorgverlener alsnog een schadevergoeding betaalt.

Bovenstaande stappen helpen je hopelijk om een goed beeld te krijgen van de stappen die je kan ondernemen na een medische fout. Veel sterkte toegewenst!