Lunet wil overlastgevende cliënt woongroep Woensel niet weghalen

Bewoners van een woonlocatie van Lunet in Woensel willen dat een overlastgevende cliënt wordt verwijderd uit hun woongroep, maar dat weigert de gehandicapteninstelling. Wel staat Lunet open voor gesprekken. Afgelopen vrijdag vond een eerste bijeenkomst plaats. Bij een volgende bijeenkomst wordt ook een wijkagent betrokken. Dit meldt het Brabants Dagblad.

Bewoners van de Woenselse zorglocatie maken zich zorgen over hun veiligheid. Vier vaste medewerkers van Lunet zijn vetrokken en een cliënt heeft begin dit jaar een begeleider bedreigd. Daarop haalde Lunet alle hulp een week lang weg, stellen bewoners. De zorginstelling ontkent dit.

Zorgplicht

Hoe dan ook bleef de man gewoon in de aangewezen portiekwoning. Dat moet volgens Lunet vanwege haar zorgplicht. Ook heeft de instelling als doel om de doelgroep waaronder de man valt, mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en gedragsproblemen, als focusdoelgroep te hebben. Zij belanden namelijk op straat doordat zij in de zorg veelal tussen wal en schip vallen.

Waar overlast melden? 

Maar dat maakt de bewoners niets uit. Zij willen dat de man uit hun woongroep verdwijnt. “Die bijeenkomst met bewoners is prima, maar het leidt tot niets zolang die man hier gewoon mag blijven”, zegt een bewoonster. Zij stelt dat hij afgelopen weekend alweer voor problemen zorgde door ’s nachts harde muziek te draaien. De politie wilde hier niet voor komen opdraven en begeleiding kwam simpelweg niet opdagen middenin de nacht. 

Wijkagent

Een wijkagent die bij de volgende bijeenkomst aanwezig is moet meer duidelijkheid verschaffen over wie waarvoor verantwoordelijk is. Dan weten bewoners wat ze moeten doen bij overlast of incidenten. Er zijn namelijk nog wel meer bewoners die door mentale klachten of verslaving agressief gedrag vertonen. “Zij verpesten het voor ons.” Bewoners denken dat Lunet de zorgvraag niet aankan.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky