Logo_logo_nationale_ombudsman

De Nationale Ombudsman krijgt de laatste weken regelmatig telefoontjes over de tegemoetkoming voor chronisch gehandicapten en gehandicapten (WTCG). Mensen vragen hoe het kan dat zij nog geen bericht hebben ontvangen van het CAK of zij die tegemoetkoming over 2012 krijgen. Volgens de Ombudsman duurt de controle van de gegevens te lang, zo meldt ANGO.

Mensen met een beperking kunnen onder bepaalde voorwaarden één keer per jaar van het CAK een financiële tegemoetkoming krijgen. Chronisch zieken en gehandicapten krijgen deze tegemoetkoming omdat zij veel extra kosten maken door hun ziekte. In de voorgaande jaren werd de beschikking waarin staat of iemand recht heeft op de tegemoetkoming steeds verstuurd in oktober of november. Sinds begin januari 2014 krijgt de Ombudsman veel meldingen binnen van  mensen die zich afvragen waar de beschikking blijft.

In 2012 zijn de voorwaarden voor de algemene tegemoetkoming gewijzigd, waardoor de tegemoetkoming inkomensafhankelijk is geworden. Ook wordt er sinds 2012 rekening gehouden met de samenstelling van het huishouden. Door de gewijzigde voorwaarden heeft het CAK meer tijd nodig om alle aanvragen te verwerken, waardoor er vertraging is ontstaan.

De Ombudsman adviseert mensen die nog geen beschikking hebben ontvangen, eerst contact op te nemen met het CAK. Het CAK kan dan bekijken of de beschikking is vertraagd of dat iemand door de nieuwe regels geen recht meer heeft op de tegemoetkoming. Mensen die geen gehoor krijgen bij het CAK kunnen de Nationale Ombudsman inschakelen om duidelijkheid te krijgen over de tegemoetkoming.

© Nationale Zorggids