Normal_marketresponse_logo

LEUSDEN - Uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2013, die is uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy, blijkt dat het voor zorgverzekeraars steeds lastiger wordt om klanten te kunnen binden.

Met name de grootste verzekeraars kampen met deze afname van de loyaliteit. Kleinere en regionale verzekeraars hebben hier minder last van. In totaal is circa 30 procent van de verzekerden van plan om zich aan het eind van het jaar te heroriënteren. Wanneer men al eerder is overgestapt, is deze bereidheid het grootst.

Toch is het vertrouwen in de eigen zorgverzekeraar nog best groot, met name door ervaringen uit het verleden. Als gekeken wordt naar zorgverzekeraars in het algemeen, dan ligt het vertrouwen lager. "Het onderscheidend vermogen van zorgverzekeraars is vaak laag en draagt niet bij aan het vertrouwen", aldus Wolter Kloosterboer van MarketResponse. Ook onduidelijkheid, zoals over afgesloten contracten met ziekenhuizen, leidt bij verzekerden tot wantrouwen. Van de ondervraagden in de klantenmonitor geeft circa 90 procent aan dat verzekeraars transparanter moeten zijn over dergelijke contracten.

© Nationale Zorggids / Ype van Woersem