Verkeersongevallen afgelopen jaar

Auto's worden steeds veiliger, maar dat geldt helaas niet voor deelnemen aan het verkeer. Het aantal verkeersongevallen neemt zelfs schrikbarend toe en is in zo'n vijf jaar tijd verdubbeld. In 2014 werden er nog 17.000 ongevallen geregistreerd, in 2018 waren dat er maar liefst 38.000. De experts hebben drie oorzaken gevonden die deze toename kunnen verklaren.

Drukte in het verkeer

De meest voor de hand liggende oorzaak voor de toename van verkeersongevallen heeft te maken met drukker verkeer. De afgelopen jaren is Nederland uit de crisis gekomen en wordt er meer gewerkt én gereisd voor werk. Dat betekent meer woon-werkverkeer en dus meer verkeersdeelnemers. Daarnaast groeit de bevolking natuurlijk ook nog steeds, waardoor het ook drukker is in het verkeer. En meer mensen op de weg betekent natuurlijk meer kans op ongelukken.
 

Gebruik van smartphone

Een andere grote veroorzaker van de toename van ongelukken is natuurlijk het gebruik van de smartphone. Bijna iedere weggebruiker, of het nu in de auto is of op de fiets, maakt zich er wel eens schuldig aan om even snel de telefoon te gebruiken. Helaas wordt het gevaar van de smartphone vaak onderschat door weggebruikers. Veel mensen denken dat het wel 'eventjes' kan. Maar die seconde dat je niet op de weg let, kan bepalend zijn voor de rest van je leven. Als je door het gebruik van een telefoon tijdens het autorijden een ongeluk veroorzaakt, dan kan het zijn dat de schade niet verhaald kan worden op de  
autoverzekeringen. Het is op het moment nog moeilijk aan te tonen dat een ongeluk veroorzaakt is door telefoongebruik, maar er zijn al mensen waarvan hun autoverzekering niet uitkeerde.
 

Afname toezicht

De derde oorzaak die ook een rol lijkt te spelen bij het ontstaan van meer ongelukken is de afname van het toezicht van de politie. Hierdoor zijn automobilisten geneigd om meer risico's te nemen. Voorheen werden er dagelijks alcohol-, gordel- en snelheidscontroles uitgevoerd door de politie. Maar sinds de Nationale Politie is gevormd, in 2013, is dat veranderd. De focus is meer komen te liggen op crimineel gedrag in het verkeer en wat minder op handhaving van de verkeersregels. Zo blijkt dat tien jaar geleden er nog meer dan vijftig agenten controles uitvoerden op een weglengte van 1500 kilometer. Nu is er een team van vijftien agenten bij de Landelijke Eenheid dat zich bezighoudt met verkeerscontroles, met name snelheidscontroles. In 2017 zijn er 'slechts' 20.000 automobilisten aan de kant van de weg gezet, in 2006 waren dat er nog meer dan 100.000. Dat is opmerkelijk, aangezien het aantal verkeersdeelnemers in de afgelopen jaren flink gegroeid is. Er moet wel aan worden toegevoegd dat regionale politie-eenheden ook surveilleren, naast de Landelijke Eenheid. Daarnaast zijn de boetes hoger geworden in de afgelopen jaren. Dus als iemand de mist in gaat en gepakt wordt, dan moet er dieper in de buidel worden getast.