Normal_3717

Patiënten die oordelen over hun behandeling in de Sint Maartenskliniek en in eigen woorden hun ervaringen delen met anderen: dit is sinds deze maand te zien op www.maartenskliniek.nl. Hiermee voorziet het ziekenhuis in een belangrijke informatiebehoefte van patiënten. De Maartenskliniek is het eerste Nederlandse ziekenhuis dat haar patiënten in staat stelt om hun mening te delen op haar eigen website.

Helft Nederlanders wil patiëntervaringen lezen
Eigen patiëntenonderzoek maar ook landelijk onderzoek uit de HealthTracker® en Motivaction laten zien dat tot 50% van de patiënten patiëntbeoordelingen uit de eerste hand wil lezen op de website van het ziekenhuis zelf. Daarnaast behoren patiëntervaringen tot de top drie van informatiebehoefte bij patiënten.

Beoordelen naar eigen inzicht
Met de publicatie van beoordelingen wil de Maartenskliniek patiënten in staat stellen om hun verhaal te doen. De reacties worden via online patiënttevredenheidsonderzoek verzameld. Patiënten beoordelen met een rapportcijfer de zorg, communicatie, kennis en faciliteiten van het ziekenhuis en haar personeel. Daarnaast kunnen zij in eigen woorden hun ervaring toelichten. De beoordelingen zijn gerangschikt naar behandeling zodat de lezer makkelijk de meest relevante reacties kan vinden. Alle inzendingen worden door de Maartenskliniek gepubliceerd met in achtneming van een aantal basisvoorwaarden zoals fatsoensnormen en privacybescherming.

Kwaliteit
‘Door ervaringen letterlijk te publiceren, geven we inzicht in de kwaliteit van onze zorg. Na het lezen van de patiëntervaringen weten toekomstige patiënten beter wat hen te wachten staat. De feedback biedt ons als ziekenhuis nuttige informatie die we gebruiken bij het verder verbeteren van de zorg’, aldus Berthe de Jong van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek.

In de pilotfase is gestart met het verzamelen van ervaringen voor de orthopedische behandelingen in Nijmegen. Verdere uitbreiding naar andere behandelingen volgt in de toekomst.