Normal_5572

ROTTERDAM - Het roze lintje voor goede borstkankerzorg geniet faam en de Borstkankermaand trekt aandacht. Maar de discussie of deze activiteiten wel goed zijn voor patiënten met borstkanker zwelt aan.

Tegenstander
"Het uitdelen van lintjes aan ziekenhuizen door de Borstkankervereniging Nederland zegt nog niets over de kwaliteit van de zorg bij borstkanker. Daarom zijn wij er geen voorstander van", zo haalt Mednet dr. Marian Menke aan. Borstkankerchirurg Menke sprak namens NABON, het Nationaal Borstkanker Overleg Nederland. Zij heeft over dit onderwerp ook namens het Erasmus MC het woord gevoerd.

Te beperkt
Menkes belangrijkste punt is dat de meeting van de borstkankervereniging beperkt is en belangrijke onderdelen van de therapie weglaat, waaronder chemotherapie en radiotherapie. Dat het Erasmus MC-Daniel den Hoed geen lintje zou verdienen, heeft zij met succes bestreden.

Kwelling
Een ander kritiekpunt is de overdosis aandacht. Niet alle vrouwen die zijn behandeld en daarna hun leven hebben hervat, zijn blij met de enorme hoeveelheid publiciteit over deze ziekte. "Borstkankermaand is een ware kwelling", zo schreef patiënt Yvette den Brok onlangs in dagblad Trouw.

Te glossy
Nog een gehekeld aspect is dat de campagnes rondom borstkanker draaien om jonge vrouwen en een glossy, bijna reclameachtige uitstraling hebben. Terwijl het merendeel van de patiënten aanmerkelijk ouder is. Het roze lintje komt uit de Verenigde Staten en heet daar Pink Ribbon. Cosmeticabedrijf Esteé Lauder ondersteunt het.

Zwarte lijst
Het roze lintje loopt niet parallel met andere beoordelingen. Lezer Aijse de Vries vroeg zich in een brief in het AD af hoe MC Zuiderzee in Lelystad een roze lintje voor goede borstkankerzorg kan krijgen en tegelijkertijd door verzekeraar CZ op de ‘zwarte lijst' is gezet.