Normal_10245

AMSTERDAM - In Nederland heeft 96 procent van de consumenten een voorkeur voor een bepaald ziekenhuis. Maar liefst drie kwart van de ondervraagden geeft aan dat de bereikbaarheid van de ziekenhuislocatie een grote rol speelt bij de keuze, zo blijkt uit berichtgeving van Intomart GfK.

Perceptie van zowel 'de kwaliteit van de zorg' en 'de vriendelijkheid van het personeel' zijn ook van belang bij de keuze van het voorkeursziekenhuis, maar met 65 procent en respectievelijk 63 procent wordt dit duidelijk minder vaak genoemd. Dit blijkt uit de resultaten van de GfK ZiekenhuisMonitor, het nieuwe meetinstrument van Intomart GfK, dat inzicht verschaft in het hoe en waarom mensen bepaalde keuzes maken in de zorg. De ZiekenhuisMonitor is in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit ontwikkeld.

Bij velen spelen de indrukken mee die men in een bezoek aan het betreffende ziekenhuis in de afgelopen drie jaar als patiënt of bezoeker heeft opgedaan. Anderen baseren hun voorkeur louter op perceptie; zij zijn in diezelfde periode niet in het betreffende ziekenhuis geweest.

Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat de bereikbaarheid van het ziekenhuis de grootste rol speelt bij de keuze. Hieronder valt zowel een goede bereikbaarheid met de auto als met het openbaar vervoer, als ook een goede parkeergelegenheid bij het ziekenhuis. Dit geldt voor alle leeftijdscategorieën. Wel geven ouderen in vergelijking met jongeren vaker aan dat ze bereikbaarheid belangrijk vinden.

Aan alle respondenten die een eerste voorkeursziekenhuis hebben aangegeven, is ook gevraagd naar de mate waarin men dat centrum aan familie of vrienden zou aanbevelen. Wanneer alle ziekenhuislocaties met deze relatieve maatstaf onderling worden vergeleken, dan blijken er grote verschillen te bestaan.

De top 3 centra die relatief het hoogst scoren in de mate van aanbevelen zijn achtereenvolgens het Antonius Ziekenhuis Sneek-Emmeloord, het St Antonius locatie Nieuwegein en het Sint Anna Ziekenhuis (Geldrop / Eindhoven). De GfK ZiekenhuisMonitor wordt jaarlijks door Intomart GfK verricht onder meer dan 70.000 consumenten van haar Multi Access Panel.

© Nationale Zorggids / Henk Zuidema