Logo_menzis_logo

Na een jaar erkent zorgverzekeraar Menzis dat er fouten zijn gemaakt in het behandelen van een klacht over pgb-fraude. Vorig jaar melde een jonge vrouw dat haar zorgverlener veel meer uren declareerde dan dat er daadwerkelijk geleverd werd, maar met haar klacht werd door Menzis niets gedaan. De zorgverzekeraar erkent nu dat er tijdens het proces fouten zijn gemaakt. Dit meldt Omroep Gelderland. 

Zorgverlener Boriz hielp de jonge vrouw om zelfstandig te wonen. Toen zij argwaan kreeg over de declaraties, besloot ze Menzis op de hoogte te stellen. De klacht werd tot haar verontwaardiging ongegrond verklaard, waarna zij een jaar niets meer hoorde van de zorgverzekeraar. Volgens het zorgkantoor zijn de cliënten namelijk zelf verantwoordelijk voor hun persoonsgebonden budget en de zorg die zij daarmee inkopen.

Inmiddels heeft Menzis toegegeven dat de behandeling van de klacht niet goed is verlopen en dat er fouten zijn gemaakt.”Dit is geen chic proces geweest”, laat een woordvoerder weten. De zorgverzekeraar gaat de zaak nu verder onderzoeken.

De vrouw heeft een klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman over de werkwijze van Menzis. Staatssecretaris Van Rijn stelde eerder al dat het zorgkantoor bij het vermoeden van fraude onderzoek moet doen, en dat hebben ze in dit geval nagelaten. In de Tweede Kamer zal de SP vragen gaan stellen over het voorval.

De Raad van Toezicht van Boriz heeft een zorgcoördinator aangenomen om begeleiders beter aan te sturen en er komt een nieuw systeem om de urenregistratie te verbeteren. Boriz heeft altijd ontkend dat er sprake is van fraude.

© Nationale Zorggids