Normal_duurzaamheid_groen_milieu_aarde_natuur

Een derde van de zorgverzekeraars is niet actief bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) volgens de richtlijnen die hiervoor zijn opgesteld. Dat is de conclusie van vergelijkingswebsite Zorgverzekeringwijzer.nl, zo meldt Skipr.

Met name kleine verzekeraars als Eno, Zorg&Zekerheid en DSW besteden weinig of geen aandacht aan maatschappelijk of duurzaam ondernemen. Volgens de zorgverzekeringwijzer publiceren deze kleinere zorgverzekeraars geen maatschappelijke jaarverslagen. Ook op de websites is geen informatie terug te vinden over de invulling van een MVO-beleid.

Andere verzekeraars geven wel inzicht in hun MVO-activiteiten, die echter weinig van elkaar lijken te verschillen. Zo geven verschillende bedrijven steun aan maatschappelijke initiatieven, vrijwilligerswerk en sociale initiatieven onder medewerkers. Ook zoeken ze vrijwel zonder uitzondering aansluiting bij nationale en internationale convenanten.

De inspanningen van zorgverzekeraars om maatschappelijk verantwoord te ondernemen worden door het publiek nauwelijks beloond. Uit de laatste editie van de Maatschappelijke Imago Monitor blijkt dat Nederlanders in 2013 kritischer zijn geworden ten aanzien van maatschappelijke initiatieven van bedrijven. Inmiddels bekijkt 41 procent dergelijke initiatieven met wantrouwen, waar dit in 2012 34 procent was. 72 procent vindt dat bedrijven zich vooral bezig houden met MVO om hun eigen imago te verbeteren. Bijna de helft is van mening dat MVO wordt gebruikt als marketing- en verkoopinstrument.

Volgens de zorgverzekeringwijzer kunnen zorgverzekeraars meer doen om de consument te overtuigen van de oprechtheid van hun maatschappelijke betrokkenheid. Een maatschappelijk verantwoord en duurzaam beleid kan bijdragen aan betere zorg voor patiënten, betere werkomstandigheden voor zorgverleners en lagere kosten.

© Nationale Zorggids