Normal_vergelijk

Nederlandse consumenten hebben tussen januari 2014 en maart 2015 gezamenlijk 327 miljoen euro bespaard met het vergelijken en overstappen naar een nieuwe zorgverzekeraar, autoverzekeraar of energieleverancier. Het grootste deel (28,5 procent) van dit geld ging naar de spaarrekening, gevolgd door investeringen in onderhoud (11,7 procent) en schulden aflossen (10,9 procent). Dit blijkt uit de Nationale Vergelijkingsmonitor 2014-2015 van vergelijkingssite Pricewise in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties.

Vergelijken is in Nederland behoorlijk ingeburgerd. Meer dan de helft van de bevolking heeft in het afgelopen jaar zijn zorgverzekeraar en energieleverancier vergeleken met andere aanbieders. Eén op de vier Nederlanders heeft in 2014 ook zijn autoverzekering vergeleken.

Mannen vergelijken vaker hun energierekening en autoverzekering dan vrouwen. Voor zorgverzekeringen is dit andersom. Verder vergelijken hoogopgeleiden iets vaker dan laagopgeleiden en is vergelijken het populairst onder grootverdieners met een brutojaarsalaris van 60.000 euro of meer. Eén op de vijf Nederlanders heeft nog nooit vergeleken.

Bij energie en autoverzekeringen is prijs veruit de belangrijkste beweegreden om te vergelijken. Bij zorgverzekeringen ligt dit genuanceerder. Daar zijn ook het veranderen van de persoonlijke zorgbehoefte en dekking belangrijke beweegredenen. Nederlanders die niet vergelijken, geven aan tevreden te zijn met hun huidige leverancier of verzekeraar.

Pricewise-directeur Niels Brölman: “Veel Nederlanders zien elke maand een aanzienlijk deel van hun salaris opgaan aan vaste lasten. Vergelijken is de eerste stap om die lasten omlaag te brengen.” Het verbaast hem dat de laagste inkomensgroepen van alle Nederlanders het minste vergelijken. “Naar verhouding heeft juist die groep er het meeste baat bij.”

Eén op de vijf Nederlanders is van plan komend jaar over te stappen naar een andere zorgverzekering. Voor autoverzekeringen is dit 1 op de 6. Voor alle markten zijn de redenen om over te stappen vrijwel gelijk aan de redenen om te vergelijken. Prijs is opnieuw de belangrijkste drijfveer. Nederlanders zijn tot slot opvallend nuchter in hun afwegingen. Zo heeft vrijwel niemand angst om zonder energie te komen zitten of om niet geaccepteerd te worden door de nieuwe verzekeraar.

© Nationale Zorggids