Normal_logo_vilans

Mensen met een verstandelijke beperking kunnen beter omgaan met stress als zij een onvoorwaardelijke, wederkerige vertrouwensrelatie hebben met hun begeleider. Dat is het uitgangspunt van Gentle Teaching. Deze interventie is door de erkenningscommissie gehandicaptenzorg erkend als 'theoretisch goed onderbouwd'. Dat meldt Stichting Vilans. 

Ieder mens wil zich graag verbonden voelen met andere mensen. Het zorgt ervoor dat we ons veilig en gewaardeerd voelen en gesteund in moeilijke momenten. Dat geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Gentle Teaching is een manier van opvoeden of begeleiden waarin zo'n wederkerige en onvoorwaardelijke relatie ontstaat, ook bij mensen bij wie dat niet altijd vanzelfsprekend is. Door de hechte, wederkerige relatie kan een begeleider iemand ook bij hoge stress op een warme en geweldloze manier begeleiden en tot rust te brengen. De interventie richt zich dan ook niet alleen op de persoon met een beperking, maar ook op de begeleider en de manier waarop deze omgaat met de gevoelens die de persoon bij hem oproept. 

De erkenningscommissie vindt het lovenswaardig dat Gentle Teaching ook in complexe situaties aandacht heeft voor het hele systeem. Ook vindt zij het krachtig dat er één-op-één oplossingen ontwikkeld worden die passen bij de personen en de situatie.

Vilans is partner van het Samenwerkingsverband Erkenning van Interventies, dat verder bestaat uit het RIVM Centrum Gezond Leven, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen, Nederlands Jeugdinstituut, Movisie en het Trimbos-instituut. 

©Nationale Zorggids