Logo_zwangerschapspictogram_alcohol_drank_stiva

In 2013 is een start gemaakt met de vrijwillige inspanning van de alcoholbranche in Nederland om het zwangerschapspictogram zoveel mogelijk op de etiketten te laten plaatsen. Dit is gebeurd via de sectororganisaties van de branche en STIVA, de stichting voor verantwoorde achoholconsumptie. Inmiddels is de overgrote meerderheid van de etiketten van alcoholhoudende dranken voorzien van een dergelijk pictogram. STIVA is tevreden met dit behaalde resultaat. Dit meldt STIVA.

Het doel van het zwangerschapspictogram is om, aanvullend op bestaande voorlichting via bijvoorbeeld verloskundigen, zwangere vrouwen duidelijk te maken dat zij geen alcoholhoudende dranken moeten drinken. Er is een driejarenplan opgesteld, waarbij de ambitie was om in 2016 voor bier 90 procent, wijn 70 procent en gedistilleerde dranken 60 procent van de verpakkingen te voorzien van het zwangerschapspictogram. 

STIVA is tevreden met de uitkomst van de eindmeting die is uitgevoerd op 1 juli naar de toepassing van het zwangerschapspictogram. Daaruit blijkt dat de zelfopgelegde streefcijfers ruimschoots zijn gehaald waardoor bijna 90 procent van alle verkochte verpakkingen inmiddels voorzien is van het pictogram. In 2013 was dit nog 21 procent.

Peter de Wolf, directeur Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie: "Alcohol en zwangerschap gaan niet samen. Dat de alcoholbranche op vrijwillige basis een overgrote meerderheid van de etiketten heeft voorzien van een zwangerschapspictogram, laat zien dat de alcoholbranche haar verantwoordelijkheid neemt. Hoewel dit de laatste meting was zullen STIVA en de sectororganisaties het gebruik van het pictogram natuurlijk blijven stimuleren." In 2007, 2010 en 2015 voerde TNO landelijke peilingen uit, waarbij onder andere is gevraagd hoeveel vrouwen tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding alcohol drinken.

© Nationale Zorggids