Verzekeraars vragen verwijzers om patiënten te attenderen op zorgbemiddeling

Zorgverzekeraars zijn een social mediacampagne gestart voor verwijzers om patiënten te informeren over de mogelijkheid van zorgbemiddeling. Via de website www.mijnzorgverzekeraar.nl kunnen verzekerden en medisch professionals informatie vinden over deze dienstverlening van zorgverzekeraars. Dit meldt Zorgverzekeraars Nederland. 

In meer dan 80 procent van de gevallen kan een zorgverzekeraar bemiddelen bij het vinden een van een zorginstantie die iemand sneller kan behandelen. Maar weinig mensen zijn ervan op de hoogte dat ze hun verzekeraar om hulp kunnen vragen als ze op de wachtlijst voor een behandeling staan. “Dat is jammer, vooral omdat door de coronacrisis veel verzekerden wachten op een behandeling die eerder is uitgesteld”, zegt Wout Adema, directeur zorg van Zorgverzekeraars Nederland.

Wachttijden ziekenhuizen en ggz

In 2021 maakten meer dan 30.000 mensen succesvol gebruik van zorgbemiddeling of zorgadvies door hun verzekeraar. Veel verzekerden hadden bemiddeling nodig vanwege uitgestelde zorg door corona. De wachttijden in de ggz en in ziekenhuizen zijn daardoor flink opgelopen. Verzekeraars konden veel van hen helpen bij het vinden van een plek waar wel ruimte was voor behandeling.

Ziekenhuizen verlenen steeds meer reguliere zorg en daarom besteden zorgverzekeraars nu extra aandacht aan zorgbemiddeling. Wie dat nodig heeft, kan contact opnemen met de afdeling zorgbemiddeling van hun zorgverzekeraar. Samen wordt dan gezocht naar een alternatieve behandelplek.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky