Normal_bureaucratie_papierwinkel

Op diverse plekken in de zorg gaat Zorgverzekeraars Nederland met eerstelijns-koepelorganisaties de bureaucratie aanpakken. De zorgorganisaties hebben een overzicht gemaakt van hun grootste ergernissen rondom bureaucratie. Verzekeraars gaan daarover praten met bijvoorbeeld tandartsen, fysiotherapeuten, apothekers, verloskundigen en psychologen om zo tot afspraken te kunnen komen. Dat meldt Zorgverzekeraars Nederland. 

Zorgverzekeraars hebben reeds samen met de huisartsen concrete stappen gemaakt. ZN wil nu ook voor andere eerstelijns-koepelorganisaties de administratieve lastendruk verminderen. Op 1 januari zijn al een aantal formulieren afgeschaft. ZN-directeur Zorg, Marianne Lensink, vindt dat de organisatie gebruik moet maken van het domino-effect. “Veranderingen bij huisartsen hebben gevolgen voor bijvoorbeeld de apothekers, en vervolgens de hulpmiddelenleveranciers. We moeten dus dóórpakken”, zegt Lensink.

Dit voorjaar hoopt de organisatie al enkele concrete verbeteringen te kunnen afspreken en deze mee te nemen in de contracten voor 2017. “Voor andere dingen is meer tijd nodig. Dat is niet erg, als we de vaart er maar wel in houden.”

©Nationale Zorggids