Normal_copyright_stockfreeimages_contract_papieren_lezen_bespreking

Om de kwaliteit van zorg te verbeteren geven ziekenhuizen jaarlijks tientallen miljoenen euro's uit aan papierwerk. Maar juist door het vele papierwerk waar zorgprofessionals mee te maken krijgen gaat de kwaliteit van de patiëntenzorg achteruit. Dit meldt NOS.

Volgens Bas Punt, chirurg in het Albert Schweitzer ziekenhuis te Dordrecht is de in te vullen administratie niet overzichtelijk meer. “Iedereen vraagt om informatie, de zorgverzekeraars, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de patiëntenverenigingen. Dat is begrijpelijk, maar voor ons is het bijna niet meer te doen om gehoor te geven aan al die verzoeken”, zegt Punt. Hij denkt dat de grote hoeveelheid administratie bij veel artsen en verpleegkundigen leidt tot frustratie en ergernis. Volgens hem zien zorgverleners het niet meer als instrument om de zorg te verbeteren. De chirurg denkt dat zorgverzekeraars, patiëntenverenigingen en de Inspectie samen moeten komen om zo af te spreken welke gegevens op welke manier geregistreerd moeten worden. Zo ontstaat er draagvlak. “En dat is de beste manier om het instrument weer te gaan gebruiken waarvoor het bedoeld is: verbetering van de zorg voor patiënten.”

Arts op de spoedeisende hulp bij het Dordtse ziekenhuis Merel Willeboer geeft als voorbeeld dat ze meestal tussen de vijf tot tien minuten bij een patiënt is. Daarna is ze minstens tien tot vijftien minuten bezig met de administratie ervan. “Ik ben altijd langer bezig met het invoeren van al die gegevens in de computer dan met de patiënt zelf”, aldus Willeboer. 

©Nationale Zorggids