Normal_two-young-people-coworkers-working-indoors-using-3-2022-02-24-07-34-38-utc__1_

In het kader van een unieke studie hebben onderzoekers van de Universiteit van Oxford en Tilburg University, in samenwerking met videogameontwikkelaar FuturLab, een open online databron gemaakt om de effecten van het spelen van games op het welzijn van de spelers te bestuderen. Dit meldt Tillburg University. 

Samen met FuturLab ontwikkelden de wetenschappers een versie van de game PowerWash Simulator voor onderzoeksdoeleinden. In PowerWash Simulator moeten spelers gebieden, objecten en voertuigen schoonmaken in de fictieve plaats Muckingham. Daarbij krijgen ze steeds efficiënter gereedschap in handen en bouwen ze hun schoonmaakbedrijf steeds verder uit. De eenvoudige gameplay van het spel, dat ooit begon als geïmproviseerd zelfhulpmiddel, staat garant voor ontspanning en plezier. De onderzoekseditie bracht de psychologische ervaringen en gemoedstoestand van spelers in kaart via een in-game berichten- en responssysteem. Voor het eerst in de geschiedenis werkten gamers vrijwillig mee aan een onderzoek door hun speldata te doneren en hun gemoedstoestand door te geven via het spelmenu. 

Geestelijke gezondheid

Dr. Matti Vuorre, eerste auteur en universitair docent aan Tilburg University, licht toe: "Hoewel er veel zorgen bestaan over de impact van games op de geestelijke gezondheid en het welzijn van spelers, bestaat er weinig empirisch bewijs dat deze zorgen terecht of onterecht zouden zijn.
 
In samenwerking met FuturLab zijn wij hiernaar op zoek gegaan, door real-timedata te verzamelen over hoe mensen zich voelen terwijl ze aan het gamen zijn. En dus niet hoe ze zich enige tijd daarna voelen, zoals meestal gebeurt bij gameonderzoek. Dit heeft een volledig transparante onlinebron van gamedata opgeleverd. Voor zover wij weten, gaat het om 's werelds grootse databank in zijn soort."

Impactvol onderzoek

Professor Andrew Przybylski van het Oxford Internet Institute aan de Universiteit van Oxford, co-auteur en projectleider: "Hoewel er veel onderzoek naar is gedaan, is er onvoldoende begrip om opgeklopte krantenkoppen tegen te spreken en beleid aan te bevelen. Een van de redenen hiervoor is dat de wetenschap tot nu toe grotendeels gebaseerd is geweest op gekunstelde omstandigheden en een beperkte hoeveelheid data via zelfrapportages. Het doel van onze studie was om een kader van best practices te ontwikkelen voor onderzoekers, psychologen en datawetenschappers die zich bezighouden met games en de impact daarvan op geestelijke gezondheid en welzijn. 
 
Onze dataset is gepubliceerd als open bron om collega's in het werkveld te helpen verder en dieper te graven, en zo tot meer begrip te komen van de psychische staat van gamers. ”Deze studie is een echte gamechanger die de black box van gaming voor eens en altijd heeft geopend." Het team gaat nu gedetailleerde statistische analyses van de PowerWash-dataset uitvoeren en de bevindingen de komende maanden publiceren. Dit alles nog altijd in samenwerking met FuturLab.

Toekomstig onderzoek

James Butlin, co-auteur en senior programmeur bij FuturLab: "Als gameontwikkelaar is het niet alleen enorm waardevol maar ook gewoon ontzettend leuk om de kans te krijgen wetenschappelijke metingen te verrichten naar de tevredenheid, competentie en het algehele welzijn van de spelers tijdens het spelen van je game. In mijn presentatie op GDC 2023 heb ik uitvoerig verteld over de uitdagingen waar we mee te maken kregen bij het integreren van de studie in PowerWash Simulator. We zijn erg trots op onze bijdrage aan de studie en hopen anderen te inspireren om ook mee te gaan doen aan dit soort gezamenlijk onderzoek."
 
Door: Nationale Zorggids