Hulpmiddelen volgens verpleegkundigen vaak te laat of verkeerd geleverd

Iedere maand of vaker ervaart 69 procent van de verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten problemen bij het aanvragen of bestellen van hulpmiddelen. In meer dan de helft van de tijd komen spoedbestellingen pas na 12 uur binnen. Dit en meer blijkt uit onderzoek van V&VN onder bijna 5.000 leden. Bestuurder Jaap Kappert reageert geschokt en laat weten dat deze situatie onwenselijk is en morele stress oplevert bij zorgprofessionals. Dit meldt V&VN.

Veel verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten moeten hulpmiddelen aanvragen en bestellen. 42 procent van de groep die hiermee te maken heeft, ziet wekelijks problemen met de levering. 27 procent ervaart maandelijks problemen en 26 procent minder dan eens per maand. De meeste klachten gaan over contact met de leverancier en onduidelijkheid over afspraken met de zorgverzekeraar van een patiënt. Het regelen van een handtekening van een bevoegde voorschrijver zorgt ook voor de nodige stress. Hulpmiddelen zijn vaak niet leverbaar of komen niet op tijd en in 20 procent van de gevallen worden er andere hulpmiddelen geleverd dan zijn besteld of wordt er te weinig of juist te veel geleverd.

Volledige dag wachten op spoedbestelling

Bij spoedbestellingen geeft 53 procent van de betrokkenen aan dat patiënten gemiddeld 12 uur op een hulpmiddel wachten, maar vaak duurt het gemiddeld nog veel langer dan een volledige dag. Ruim de helft van de verpleegkundigen en verzorgenden die hulpmiddelen met spoed bestelt, ziet hulpmiddelen niet op tijd aankomen.

'Leveranciers moeten nu in actie komen'

V&VN-bestuurder Kappert gaat dinsdag in gesprek met leveranciers en andere betrokkenen. “Leveranciers moeten nu in actie komen. We hebben vaak te maken met mensen die heel kwetsbaar zijn of zelfs in de laatste fase van hun leven zijn. Zij kunnen niet wachten op een bepaald hulpmiddel. Hoe langer het duurt, hoe meer zij lijden.”

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky