Logo_nieuw

Zuyderland heeft iets unieks geïntroduceerd: een wachttijdmonitor per specialisme op de spoedeisende hulp (SEH). Sinds enkele weken is dit, op beide hoofdlocaties, het geval.

 

 

Wachten op medische hulp in een onverwachte situatie kan een van de meest stressvolle en frustrerende ervaringen zijn die patiënten en naasten doormaken. Om hen van meer informatie te voorzien en een stukje houvast te geven, besloot Zuyderland een innovatieve oplossing te introduceren, zodat de zorgervaring verbeterd wordt. Wachttijdmonitors die een gemiddelde wachttijd op de SEH weergeven bestaan overigens reeds langer in diverse Nederlandse ziekenhuizen, maar een wachttijdmonitor per specialisme, dat is uniek.

Houvast
Zuyderland is blij met de monitoren. Voorheen kreeg de patiënt namelijk maar moeilijk een beeld van wat zich achter de schermen afspeelde, maar nu ontstaat er een beter beeld van hoe druk het is. ‘Je wil mensen enige houvast geven’, vertelt Joeri Gilissen, afdelingshoofd van de SEH. ‘En hen, aan de hand van triage eerlijk vertellen hoe lang je ongeveer op de spoedeisend hulp bent. Zij hebben immers ook hun eigen dagplanning. Vanaf nu is dat beter mogelijk.’

Samenwerking
De twee wachttijdmonitoren per specialisme werden mogelijk dankzij intensieve samenwerking binnen Zuyderland, waarbij de afdelingen ICMT en Business Intelligence de technische achterkant realiseerden. Het systeem haalt om de vijf minuten data op, afhankelijk van de soort patiënten en de specialismen. Tevens is er gekeken naar de totale historie van het aantal patiënten op de SEH in de afgelopen twee jaar, om te bepalen hoe lang de wachttijden zijn. Daarmee is de data zowel historisch als ‘realtime’.

 

 

Lees verder