Normal_file

Nederland voldoet niet aan de norm voor Europese luchtkwaliteit en dat komt mede door het gesjoemel met dieselauto’s. Wanneer Volkswagen en andere automerken zich gewoon hadden gehouden aan de regels, dan was de limiet voor schadelijke stikstofdioxide in de lucht bijna overal gehaald. Dat meldt de Volkskrant op basis van berekeningen van Milieudefensie. 

Uit een praktijktest van kennisinstituut TNO blijkt dat de diesels vijf tot zes keer meer stikstofdioxide uitstoten dan vooraf is opgegeven. Hierdoor is de totale uitstoot stikstofdioxide veel hoger dan verwacht. De stikstofdioxideconcentratie ligt nu op 130 meetlocaties boven de Europese limiet.

Nederlanders die wonen langs drukke wegen, ondervinden hier het meeste nadeel van. “Deze mensen leven gemiddeld 2,5 maand korter door het gerommel met uitstootnormen door autofabrikanten”, zegt Anne Knol van Milieudefensie. “Ze ondervinden negatieve gezondheidseffecten door sjoemelstikstof.”

Het RIVM voorspelde twee jaar geleden dat de totale uitstoot in 2015 ongeveer 50 miljoen kilogram zou bedragen, maar op basis van feitelijke emissies blijkt de uitstoot ongeveer 74 miljoen kilogram te zijn. Bart Somer, onderzoeker in brandstofmotorentechnologie TU Eindhoven weet niet zeker of de uitstoot minder zou zijn als de dieselauto’s zich wel aan de regels houden. “Ik kan me voorstellen dat langdurige filevorming een enorme impact heeft op de hoeveelheid stikstofoxide per kilometer per voertuig”, zegt hij. Diesels die lang stil staan, storen daardoor relatief veel vervuiling uit.

© Nationale Zorggids