Normal_10246

UTRECHT - De afhandeling van klachten over de zorg wordt door patiënten minder positief beoordeeld dan door artsen. Bij zorgontvangers is er weinig vertrouwen over een goede afloop en heerst er scepsis over de partijdigheid bij de afhandeling van hun klachten en over de mate waarin zij serieus worden genomen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg NIVEL en de landelijke artsenfederatie Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG).

Artsen zijn veel positiever over het verloop van de klachtafhandeling. Binnen de gezondheidszorg hebben 71 procent van de artsen en 16 procent van de zorgontvangers wel eens een klacht ingediend.

38 procent van de zorgontvangers weet niet waar ze met hun klacht naar toe moeten, terwijl zeven op de tien artsen denken dat dat duidelijk is.

Slechts vijf procent van de zorggebruikers vindt de gezondheidszorg transparant wanneer er fouten zijn gemaakt, tegenover minder dan een kwart van de artsen.

"Het publiek heeft weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten in de gezondheidszorg", zegt Margreet Reitsma van het NIVEL. "Daarin is dus nog veel verbetering mogelijk en er is ook nog winst te behalen vóór dat mensen een klacht indienen."

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz