Normal_hart_monitor

(Novum) - Hartpatiënten en hun familieleden voelen zich in het ziekenhuis soms geschoffeerd door verpleegkundigen en artsen. Daarover kreeg Stichting Hartpatiënten vorig jaar zo'n 2800 meldingen, zegt een woordvoerder. Zorgwerkers zouden niet altijd duidelijk communiceren met hun patiënten en vaak met de botte bijl te werk gaan.

Een jaar geleden werd een meldpunt ingesteld door Stichting Hartpatiënten, waar in 2013 bijna drieduizend meldingen binnenkwamen. 1052 klachten gingen over 'beroerde bejegening', 1700 klachten repten over slechte communicatie en samenwerking tussen zorgverleners. De overige klachten gingen over vermeende medische en verpleegkundige fouten.

Veel patiënten mondiger zijn geworden, zegt de woordvoerder. Zorgpersoneel zou het tegelijkertijd steeds drukker hebben gekregen, een combinatie die leidt tot frustraties. "Maar dat betekent natuurlijk niet dat cardiologen zich verkeerd moeten opstellen naar hartpatiënten", stelt de woordvoerder. Wel besteden zorgopleidingen steeds meer aandacht aan communicatie tijdens de studie.

Drie ziekenhuis kregen het meeste meldingen, zegt de woordvoerder. Over het Hagaziekenhuis in Den Haag, het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis in Goes en het inmiddels failliete Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse werd het meest geklaagd.

Bij het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis is de situatie volgens Stichting Hartpatiënten inmiddels verbeterd. "Ze hebben veel nieuwe, jonge cardiologen aangenomen. Gesprekken met ons hebben duidelijk geholpen", zegt de woordvoerder. Dat geldt ook voor het Hagaziekenhuis, waar gesprekken met de raad van bestuur werden gevoerd.

Het Ruwaard van Putten Ziekenhuis maakte na het faillissement een doorstart als Spijkenisse Medisch Centrum. Uit een rapport wat de Inspectie voor de Gezondheidszorg eind vorig jaar uitbracht, bleek dat er veel mis was in het Ruwaard van Putten. Zo werden dossiers niet goed bijgehouden en werd er slecht gecommuniceerd over patiënten.

Stichting Hartpatiënten benadrukt dat het niet alleen kommer en kwel is bij het meldpunt. "Het merendeel van de zorgwerkers doet zijn of haar werk heel goed", aldus de zegsvrouw. "We krijgen genoeg positieve verhalen van hartpatiënten te horen die heel blij zijn met hoe ze geholpen zijn door cardiologen."