Normal_zorgverzekeringen_verzameling

(Novum) - Consumenten moeten meer informatie krijgen over wat zorg kost. Vooral vooraf, als ze nog de keuze hebben, moeten de kosten inzichtelijker worden. Maar ook als zorg volledig wordt vergoed moeten de kostenoverzichten achteraf helder zijn. Dat vindt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), die het toezicht op de informatie over zorgkosten aanscherpt.

Driekwart van de consumenten heeft volgens de NZa behoefte aan informatie over de financiële kant van de zorg. "Het gaat dan bijvoorbeeld om de inhoud van het verzekerde pakket, de tarieven, en de relatie met de ontvangen zorg", zo laat de zorgautoriteit weten. Ook het eigen risico, de eigen bijdragen en de contracten die zorgverzekeraars hebben afgesloten zouden helderder moeten zijn voor consumenten.

De zorgautoriteit noemt het opvallend dat consumenten nu maar weinig zelf zoeken naar informatie. "Consumenten geven aan dat zij nog niet vaak informatie zoeken omdat zij erop vertrouwen dat het wel goed zit", schrijft de NZa. "Dit vertrouwen in informatie is heel belangrijk en mag niet beschaamd worden."