Logo_cnv_zorg___welzijn_logo

De thuiszorg gaat meer over ontslagen, rechtszaken, geschillen en definitiekwesties dan over zorg, sinds de decentralisatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), vindt CNV. De Tweede Kamer debatteerde woensdag 8 juni over deze decentralisatie. CNV Zorg & Welzijn wil naar een systeem dat structurele oplossingen biedt, met integrale zorgfuncties. Daardoor komen niet vier medewerkers maar één medewerker bij de cliënt thuis en krijgt de cliënt een pakket op maat. Dat meldt CNV.

"Je kunt niet het systeem veranderen door te decentraliseren en de organisatie en arbeidsvoorwaarden ongewijzigd laten", zegt Suzanne Kruizinga, voorzitter van CNV Zorg & Welzijn. "We moeten cliënten en medewerkers nieuw perspectief geven."

Het is goed dat de zorg dicht bij de cliënten georganiseerd wordt en dat een groter beroep op zelfredzaamheid wordt gedaan. Het mag echter niet ten koste gaan van de mensen die steun en toeverlaat zijn van duizenden cliënten. CNV Zorg & Welzijn ontving meldingen van thuiszorgmedewerkers die 20 procent minder loon ontvangen, tien uren inleveren en in een uitzendconstructie geplaatst worden.

Kruizinga: “CNV Zorg & Welzijn is met diverse oplossingen gekomen. Er ligt een keurige cao die algemeen verbindend is verklaard, we hebben meegewerkt aan de code verantwoordelijk marktgedrag in de thuisondersteuning, we hebben gepleit voor een keurmerk, maar helaas tevergeefs. Als zorgondernemers weigeren werknemers netjes te betalen zet de race naar de bodem onverkort door, over de rug van kwetsbare werknemers. Dit is ontoelaatbaar en daarom moet de politiek zijn verantwoordelijkheid nemen.”

©Nationale Zorggids