Normal_gift-brown-shopping-market

Aanstaande moeders winkelen vooral veel in de vijfde en zesde maand van de zwangerschap. Anno 2016 oriënteren ze zich daarbij vaker via internetwinkels en informatieve websites dan in 2013: van 59 procent naar 65 procent. Dat blijkt uit onderzoek onder 5.700 ouders met kinderen in de leeftijd van 0 – 4,5 jaar. Het First Time Mums-onderzoek is uitgevoerd door The Choice Marketing Research in opdracht van Sanoma.

Drie jaar geleden maakten moeders zich meer zorgen om het inkomen en de financiën dan nu. In 2016 winkelen (aanstaande) moeder veel. Vooral in de vijfde en zesde maand van de zwangerschap kopen ze veel, zoals positiekleding, babykleertjes, een babyfoon, autostoel en een box. Bijna een kwart van de zwangeren plant in de vijfde of zesde maand een weekendje weg met haar partner. Verder oriënteren vier van de tien kersverse moeders zich op een vakantie als hun baby één maand oud is.

(Aanstaande) moeders blijken merktrouw bij het kopen van voeding- en verzorgingsproducten zoals flesvoeding, zuigelingenmelk, luiers, flessen en billencrème. Als het gaat om voorleesboekjes, kleding, speelgoed, een ledikant, een trappelzak, een commode en een box, hangen ze minder aan vaste merken.

Speelgoed, schoentjes en de gezinsauto, met deze aankoop hebben met name ouders van kinderen die voor het eerst naar school gaan, relatief veel moeite. Bij het maken van de aankoopbeslissing leunen ouders in 2016 veel meer op advies van deskundigen en informatieve websites dan 3 jaar geleden. 

© Nationale Zorggids