Wat verstaan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onder goed bestuur in de zorg? Die vraag beantwoorden zij in het kader ‘Toezicht op Goed Bestuur’ dat ze samen hebben opgesteld. Hiermee zouden zorgbestuurders beter weten wat beide instellingen precies van hen verwachten. De kwaliteit van de zorg zou daarmee gewaarborgd worden. Dit meldt Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Bestuurders zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit, veiligheid, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg. Om hun functie goed te kunnen uitoefenen is open en integer handelen een voorwaarde, net als goed zicht op alle ontwikkelingen binnen hun organisatie. Als de IGZ of de NZa signalen hebben dat de publieke zorgbelangen in gevaar komen, dan spreken zij de bestuurder en zo nodig de raad van toezicht van een zorgaanbieder daar op aan.
De meeste bestuurders zijn hiervoor goed toegerust en nemen hun verantwoordelijkheid. De IGZ en de NZa weten dat goed bestuur bij veel organisaties al onderwerp van gesprek is. Het kader ‘Toezicht op Goed Bestuur’ sluit aan op de code die de bestuurders zelf ontwikkelen.
De IGZ en de NZa verwachten dat de aandachtspunten in dit kader ‘Toezicht op Goed Bestuur’ de dialoog verder helpt versterken. Zo kunnen interne toezichthouders of cliëntenraden de verschillende elementen gebruiken in de gesprekken met het bestuur. De IGZ en de NZa zullen de komende tijd het onderwerp goed bestuur actief agenderen.
In ‘Toezicht op Goed Bestuur’ leggen zij uit waarop de aandacht gericht is bij toezicht van zorgbestuurders. Cultuur en gedrag is daarin nieuw. Dit kader maakt voor bestuurders, maar ook voor andere belanghebbenden, zoals de raad van toezicht, de cliëntenraad en de professionals, duidelijk wat de IGZ en de NZa van hen verwachten.
© Nationale Zorggids