Normal_normal_cleaning

Burgers kunnen nauwelijks informatie vinden op de gemeentelijke websites over de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT). Uit een online zoektocht van de Consumentenbond blijkt informatie op websites vaak goed verborgen. In zeven gevallen was informatie zelfs compleet onvindbaar. Bovendien vindt de Consumentenbond dat het voor inwoners compleet onduidelijk is hoe inwoners gebruik kunnen maken van extra huishoudelijke hulp. Dat meldt de Consumentenbond.

Gemeenten besteden het beschikbare geld op uiteenlopende manieren. Een vangnet voor huishoudelijke hulp is goed, maar de regeling moet wel bekend zijn bij de hulpbehoevende inwoners, vindt directeur Bart Combée. De Consumentbond is met deze informatie naar staatssecretaris Van Rijn en de Vereniging Nederlandse Gemeenten gestapt en heeft gevraagd om samen met gemeenten de informatievoorziening te verbeteren en de ‘wildgroei’ in regels tegen te gaan.

Het kabinet stelt sinds 2015 extra geld beschikbaar aan gemeenten om zoveel mogelijk werkgelegenheid binnen de huishoudelijke hulp te  behouden en om cliënten de mogelijkheid te bieden om meer uren hulp te krijgen, de HHT. Gemeenten bezuinigden eerder op de huishoudelijke hulp, waardoor diverse thuiszorgorganisaties failliet zijn gegaan of medewerkers in groten getale ontslagen moesten worden. De HHT staat los van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en eigen bijdrage. Maar deze constructie blijkt verwarrend te zijn voor de inwoners en daarom moeten gemeenten hun inwoners daarover beter informeren, vindt Combée.

Door: Redactie Nationale Zorggids