Logo_zorgkaart-nederland

De behandeling van depressie in psychiatriepraktijken en ggz-instellingen is voor een deel goed op orde, maar laat nog wel ruimte voor verbetering. Ongeveer 700 reacties die zijn achtergelaten op Zorgkaart Nederland zijn geanalyseerd om de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg (ggz) te beoordelen. Dit meldt Zorgkaart Nederland, de website waar patiënten behandelingen en behandelaren kunnen beoordelen. 

De cijfers die ggz-patiënten aan hun behandeling koppelen, laten een tweedeling zien. Zo is een groot deel zeer tevreden over de geleverde zorg. De geestelijke gezondheidszorg krijgt een gemiddeld cijfer van een 8. Patiënten laten in hun reacties op de website weten erg tevreden te zijn over het luisterend vermogen van de behandelaar.

Echter zijn er ook een aantal flinke onvoldoendes gescoord bij ggz-instellingen en psychiatriepraktijken. Bijna 17 procent van de patiënten met depressie geven de geleverde zorg een onvoldoende. Uit de online waarderingen lijkt het vooral te gaan om de gesprekken met de behandelaar. Ook heeft een deel van de  patiënten een verkeerde diagnose gekregen, wat zorgt voor ontevreden reacties van patiënten. Het uitstellen van afspraken, lange wachttijden en problemen met afspraken maken zijn klachten die hebben gezorgd voor het lage rapportcijfer.

Volgens de Depressie Vereniging is het belangrijk om er voor te zorgen dat er een klik is tussen de behandelaar en de patiënt. “De lange wachttijden zijn gelukkig ook in het nieuws en vragen echt om meer inzet van zorgverzekeraars en ggz-instellingen. Het wordt tijd om hier gezamenlijk een oplossing voor te vinden.” De vereniging roept alle patiënten op om gebruik te maken van Zorgkaart Nederland. Door ervaringen over een behandeling te delen, kunnen anderen geholpen worden bij het maken van hun keuze voor een behandelaar of instelling.

Door: Redactie Nationale Zorggids