Normal_normal_brood_kinderen_eten_lunch_ontbijt

Scholen hebben weinig invloed op de leefstijl van leerlingen. De effecten van lesprogramma's om kinderen aan te zetten tot meer bewegen en gezonder eten worden overschat, zo concluderen Britse wetenschappers. Voedingshoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit (VU) is niet verbaasd over de conclusies van het onderzoek. Dit meldt Volkskrant.

Nederland steekt veel energie in programma's die kinderen moeten aanzetten gezonder te leven. Volgens Seidell gaat het om initiatieven die vergelijkbaar zijn met de programma's die de Britse wetenschappers hebben onderzocht. Volgens de wetenschappers van de universiteit van Bristol zijn er echter geen bewijzen dat deze projecten werken. Zij baseren hun conclusies op literatuurstudies en grootschalig onderzoek op zestig basisscholen in Zuid-west Engeland.
 
De onderzoekers analyseerden lesprogramma's die in eerdere onderzoeken als effectief waren beoordeeld. De helft van de scholen in het nieuwe onderzoek volgden een dergelijk lesprogramma voor kinderen van 10 tot 11 jaar.
 
De kinderen meldden zelf meer te sporten, maar dat werd niet objectief gemeten door de sensoren die de kinderen tijdens het onderzoek droegen. Ook aten de kinderen niet meer groente en fruit dan de controlegroep. Zelf gaven ze echter aan minder te snoepen. Volgens de wetenschappers uit Bristol baseren de eerdere onderzoeken hun positieve conclusies teveel op zelfrapportage en zijn de uitkomsten daardoor niet betrouwbaar.
 
Voedingshoogleraar Seidell kan zich wel vinden in de constateringen van het onderzoek uit Bristol. “Gedrag kun je niet in één jaar veranderen. Dat is een kwestie van lange adem. Als kinderen al 10 zijn, ben je erg laat.”
 
© Nationale Zorggids